Som Onlinemarknadsförare använder man sig av flera verktyg som finns på nätet, liksom lär sig skriva exklusivt för webben vilket innebär att en sökmotor förstår sajtens innehåll av texten.
Läsvärt för att komma igång
Besök följande sajter som kan användas vid specifika åtgärder (såsom SEO/Social SEO) under ett arbete med en sajt:
- Skapa XML sitemaps: http://www.xml-sitemaps.com/ – Fyll i, ladda ner xml fil och ladda upp på sajten genom FTP-kontot i public html (domain root).
- Kolla sajtens prestation i olika skärmstorlekar etc. http://www.foldtester.com/
- Kolla URL:er och länkar på sajt. http://www.opensiteexplorer.org/
- Spåra delningar, likes, tweets, mm. http://sharedcount.com/
- Sociala Medier-analys baserad på engagemang, spårar tid. http://crowdbooster.com/
- Testa placering i Google: http://gserp.se/
- Sociala Medier-verktyg; hitta spamlänkar, spamträffar, övriga sajter som vill synas på sökordet: http://www.twingly.com/
- Analys av mobilanvändandet: http://www.ourmobileplanet.com/
Mobilappar för hantering av Sociala medier
Flipboard – anpassningsbar efter intressen, flera SM kanaler. Upplevs som en tidning med inkopplade flöden. http://flipboard.com/
Path – Socialt umgänge, snyggare interface än Facebook. https://path.com/