Enkel onlinestrategi

Enkel onlinestrategi för företag följer nedan. Detta kan vara tänkvärt för framtagande av en Onlinestrategi:

Undersök och utveckla hemsidan

Kolla vilka de största trafikkällorna till saten är, vanligen är det:

  • Organiskt sök
  • Direkttrafik
  • AdWords.

Utöka trafiken till sajten genom att producera texter och nyheter på andra sajter:

  • Pressreleaser på My News Desk
  • Sociala medier
  • Inkludera relevanta länkar i egna pressmeddelanden
  • Inkludera relevanta länkar i egna Nyhetsbrev

Nyhetsbrevstrategi

I ämnesraden bör man använda relevant och lockande information för att få mottagaren att öppna brevet.

Vanligen placerar man en banner högst upp i brevet med information om huvuderbjudandet, därefter följer korta textstycken, undvik långa texter. Mottagaren vill förstå budskapet snabbt. Rubriker och Ingresser ska locka till vidare läsning.

Tänk på och utvärdera:

  • Utgivningsfrekvens
  • Öppningsfrekvens

Länkkraft

Länktrafik från bloggar är bra, särskilt om bloggarna handlar om ungefär samma sak som din hemsida. En egen blogg kan vara till stor hjälp i just länkkraft och med innehåll.

Behåll besökarna på sajten

SEO anpassa sajten.

Se framförallt till att Meta taggarna är korrekta.

  • Meta Description: ”Söker du [Sökord]? Då har du kommit rätt! [Företagsnamn] är…. [Sökord]  Välkommen!”
  • Meta Keywords, välj ut de sökord som du vill synas på och de ord som förekommer på sajten.

Interna länkar

På sajten är det bra att använda sig av interna länkar, det vill säga att länka till produkter från flera olika sidor över hela sajten. På så vis hittar Googles sökmotor produkterna lättare och ser dess relevans.

Mobilanpassning

Fundera över att ha en mobilanpassad sajt. Handel med mobilen ökar och kommer troligen att bli stort.

 

Annonsstrategi

För att öka trafiken bör fokusera på annonsering i digitala medier.

  • AdWords är sökordsannonsering
  • Banners är bildannonser
  • Facebookannonser

Prisjämförelsesajter

Överväg samarbete med Prisjämförelsesajter som jämför priser på de produkter du säljer. Vanligt för E-handlare.

  • Djuplänkning till produkter
  • Budskapsförmedling

Affiliates

Affiliates är vanligt att använda sig av som E-handlare. Det krävs tydlig kommunikation mellan företag och Affiliates så att de annonserar på rätt sätt och man måste komma överens om en lämplig provision. Företaget skapar snygg grafik, bannerannonser, som Affiliates kan använda sig av förutom textlänkar som djuplänkar till specifika produkter.

Sociala medier

  • Sociala Medier kan användas som kundservice då det är lätt för kunderna att ställa frågor där istället för att ringa eller maila. Detta förutsatt att målgruppen använder sig av/eller är villiga att använda sig av dessa kanaler.
  • Ha i åtanke att man bör ha en plan för företagets svarsfrekvens på kommentarer från besökare i samtliga sociala medier.
  • Det är viktigt att man anger relevant och tydlig information om vad företaget står för och erbjuder.

Facebook kan man enkelt bygga på sitt varumärke och marknadsföra specifika produkter samt lansera nya produkter, de visuella möjligheterna ger bättre resultat än användandet av länkar på exempelvis Twitter.

Twitter kan man enkelt arbeta med omvärldsbevakning och visa seriositet genom att bevaka relevanta nyheter och personer inom området. Det krävs att man är engagerad och retweetar samt delar med sig av länkar som kan vara av intresse för målgruppen/följarna. Arbetar man på detta sätt kan man med fördel ha sitt Twitterflöde integrerat på hemsidan.

Google+ är det lätt att marknadsföra nyheter i butiken i form av bilder och länkar och eftersom Googles sökmotor generellt premierar Google+ i sitt sökresultat kan man överväga att ha en företagssida i Google+. Plattform är framförallt bättre än Twitter att använda för att dela med sig av recensioner och bilder. De som vill dela med sig av inläggen klickar på en knapp som säger +1 vilket innebär att man rekommenderar informationen man har läst.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...