Onlinemarknadsföring,  Verktyg,  Webguide

Grunderna i sökmotoroptimering

Följande 14 punkter är grunderna i sökmotoroptimering, dessa punkter har stor relevans för att optimera en webbplats rent tekniskt. Därtill bör man skriva på ett optimerat sätt för att ge sajten ännu större relevans.

  1. Domännamn; innehålla relevanta nyckelord.
  2. URL struktur; tydliggör vart på webbplatsen man befinner sig utan att använda irrelevanta tecken (?!#123) i domännamnen, kategorierna ska vara relevanta till sidans innehåll.
  3. Title tag; <title> ska vara unik för varje sida av webbplatsen, innefatta max 60 tecken och nyckelord/nyckelorden ska ingå.
  4. Meta Description; <meta description> ska vara unik för varje sida, inte kopieras från ingress eller brödtext men förmedla sidans innehåll. Inkludera nyckelordet/nyckelorden.
  5. Rubriker; använde endast en <h1> per sida om max 60 tecken. Inkludera nyckelordet/nyckelorden. Övriga rubriker <h2> osv. bör också inkludera ett nyckelord.
  6. Ingress och Brödtext; ska förmedla sidans innehåll och inkludera nyckelordet/nyckelorden flera gånger i hela textstycket. Tidigt i ingressen, tidigt i brödtexten, mitt i och i sista meningen i brödtexten.
  7. Bilder och Mediefiler; kan ej läsas av sökmotorn. Se till att filnamnet består av nyckelord och binds ihop med bindestreck om det är flera ord. Optimera deras <alt text> med relevant info inkluderat nyckelordet/nyckelorden.
  8. Interna länkar; ange ankartext/länktext om max 55 tecken inkluderat nyckelord/nyckelorden.
  9. Navigering; använd text inte bilder eller script.
  10. Brödsmulor; en serie av interna länkar högst upp eller längst ned på sidan som kan leda användaren tillbaka, framåt eller till startmenyn.
  11. Webbplatskarta; placera synlig på webbplasten med länkar till alla sidor. Ordna efter relevans.
  12. Hastighet; ladda upp “lätta” bilder, kontrollera hur snabbt sajten laddar.
  13. Meta Keywords; <meta keywords> är viktiga för den interna sökmotorn.
  14. Blogga; en sida på webbplatsen som fungerar som blogg gör att sajten ständigt anses ha uppdaterad information och är relevant. Förutsatt att man faktiskt bloggar kontinuerligt. Använd interna länkar till och från bloggen.

Optimerat blogginlägg

Lägg märke till hur jag har upprepar mitt nyckelord “onlinemarknadsförare“, det används i alla rubriker, i ingressen och i brödtexten.

Skriva för webben (ur SEO perspektiv)

Skriva för webben ur SEO perspektiv innebär att optimera texterna med rätt nyckelord. Generellt bör man komma ihåg att skriva som målgruppen söker.

Gör en sökordsanalys;

  • Identifiera hur språket används, vilka ord målgruppen använder. Jämför orden i Keyword Tool i Google AdWords för att se hur populära de är.
  • Gör en målgruppsanalys, vart ska man möta upp målgruppen och vilken målgrupp fokuserar man på? Olika målgrupper använder olika sökstilar och sökord.
  • Kontrollera sökordets relevans ur olika aspekter såsom trafikgenererande, positionering, konkurrens och varumärkeskännedom.
  • Gör en konkurrensanalys, se hur konkurrenterna placerar sig på respektive sökord i en sökning kontrollera vilka sökord de fokuserar på.
  • Få en bild av vilka sökord som besökarna på sajten använder genom att kolla den interna sökmotorn i sajten.

Webmaster tools

Googles verktyg för webbansvariga är bra för att hantera sin webbplats, detta verktyg är såklart synkat med Google i övrigt så det betyder att man kan komma högt upp i Google sökresultat om man hanterar sin sajt på rätt sätt med deras verktyg. Följande åtgärder kan man använda verktyget till:

  • Förstå söktrafiken och ta reda på hur användarna hittar webbplatsen.
  • Optimera sajten så att det blir lättare för Google att tolka och visa webbplatsen.
  • Identifiera problem enligt Google.

Fler tips finns hos Onlinemarknadsförare Emelie Ockenström.



Maria Grip är Onlinemarknadsförare som älskar webben, resor, träning och pyssel.

4 Comments

Leave a Reply