Onlinemarknadsföring

Kundkommunikation via e-post

Det är intressant att utvärdera hur företag, särskilt e-handlare, hanterar sin kundkommunikation via e-post. Vissa verkar ha en ordentlig kommunikationsstrategi medan andra mest spammar ut mejl som är irrelevanta för mig som mottagare. Mängder av företag använder sig idag av Marketing Automation-system i vilka man för e-postkommunikation har ett gäng mallar som kompletteras med aktuell, helst anpassad information, innan de skickas du till kunddatabasen.

Så jag har fördjupat mig lite i detta för att bredda mig inom onlinemarknadsföringen, och som experiment har jag börjat skicka nyhetsbrev genom MailChimp för resesajten TravelGrip.se. Det tar dock rätt lång tid att bygga upp en databas av mottagare, som själva har valt att t a emot nyhetsbrev så jag har sannerligen möjlighet att prova på olika strategier i dagsläget.

Marketing Automation

Begreppet Marketing Automation kommer, som mycket annat inom marknadsföring, från USA. Man refererar till de system som stöder marknadsföringsprocessen men används idag i Sverige i många fall som ett begrepp om Customer Relation Management som stort och många lägger alldeles för stor vikt på just e-postmarknadsföringen med benämningen. Men med dessa system kan man hantera mängder av olika marknadsföringsaktiviteter genom olika kanaler och med det har man möjlighet att mäta konverteringar utifrån de olika aktiviteter man kör. I ett e-mail kan man till exempel lägga olika mätpunkter på olika ställen i mejlen vilka vanligen leder klick vidare till olika resultat på hemsidan. Det man främst vill mäta är engagemang i de mejl som går ut, inte bara klick.

Mejltyper att skicka

  1. Welcome / Välkomstmejl till nya mottagare. Din första, och troligen enda, chans att sticka ut och uppvisa det relevanta budskap mottagaren är villig att ta del av. Att vara originell är vanligen bra, om saker och ting är för uppstyltade är risken hög att ingen engagerar sig.
  2. Engagement / Engagerande mejl med innehåll som visar andra populära produkter, t.ex förra veckans mest sålda vara. Eller mest sökta destination. Direkta konkreta erbjudanden och vouchers är oerhört populära, se till att kommunicera detta tidigt och högt upp i mejlet. Gärna redan i ämnesraden, för att få mottagarna att öppna mejlet.
  3. Referral / Rekommendation av mejlet till andra i sin bekantskapskrets. Mottagarna tillåts själva att anmäla en bekant att få möjlighet att anmäla sig till nyhetsbrevet. Med detta kan man nå de individer som är högst troliga att vara intresserade av ens budskap.
  4. Trigger / Transaktionsmejl som skickas efter att man t.ex har visat intresse för en specifik produkt, kanske lagt den i en varukorg men inte köpt. Detta mejl påminner då mottagaren om att avsluta påbörjad köpprocess hos handlaren. Denna typ av mejl har enligt en undersökning åtta gånger högre öppningsgrad än andra mejl och kan generera så mycket som sex gånger mer i intäkter.
  5. Discount / Rabattkod för hela köp eller specifik vara kan göra det enklare för mottagaren att avsluta påbörjat köp på sajten.
  6. Orderbekräftelse i mejl kan enkelt kompletteras med andra erbjudanden. Detta är något som många aktörer missar.
  7. Retention / Bibehålla kunder genom mejlkommunikation är en utmaning för alla. Det kan göras med att hänvisa till att mottagaren har varit frånvarande ett tag, inte köpt något på länge, och man kan erbjuda rabatt men också hänvisa till senaste orderinnehållet och fråga om det är dags att fylla på förrådet hemma.
Nyhetsbrev-exempel
Inspirationsmejl

Maria Grip är Onlinemarknadsförare som älskar webben, resor, träning och pyssel.

Leave a Reply