Onlinemarknadsföring

Ledigt Trafficjobb hos Metro

Det finns nu ett ledigt Trafficjobb hos Metro ute som också innebär kompletterande roll som Webbanalytiker. En perfekt roll för den som gillar att ha många bollar i luften, optimera och hantera displaykampanjer, sitta med statistik och mata värden och ur denna statistik skapa analyser. Något jag tycker är roligt och har jobbat med i flera år nu!

jobb-som-traffic-webbanalytiker

Fullständig jobbannons finns hos Metrojobb.se, en av Metros sajter som ingår att hantera i rollen som Traffic och Webbanalytiker.

Vad innebär rollen “Traffic”?

Rollen Traffic har funnits i mediebranschen i många år men har förut syftat på en person inom printavdelning, idag kan man även vara digital Traffic. Man kan arbeta både hos publicist (sajtägare), på en byrå i samrådan med medieplanerar eller hos säljbolag som samarbetar med flera publicister. En Traffic kan arbeta med vissa eller samtliga av följande punkter:

  • Administration och koordination av annonskampanjer vilket innebär att skapa kampanjer, efterlysa och lägga in material, optimera under kampanjen gång och slutligen leverera slutrapporter.
  • Agera säljsupport gällande bokningslägen och leveranser av annonskampanjer.
  • Mäta och analyser data.
  • Hantera HTML och JavaScript vad gäller material/banners.
  • Teknisk problemlösning.
  • Programatic- och backfill-hantering av det osålda utrymme som sajten kan ha.

 Bra kunskaper att ha för en roll som Traffic:

  • Marknadsföring, specifikt onlinemarknadsföring
  • Kommunikation och viss förståelse ör säljprocesser och offerering
  • Kundservice
  • Officepaketet eftersom man arbetar mycket i excel exempelvis
  • Systemerfarenheter, kan man ett system kan man lära sig flera

Maria Grip är Onlinemarknadsförare som älskar webben, resor, träning och pyssel.