Onlinemarknadsföring

Med webben som arbetsplats

Utbildningen till Onlinemarknadsförare lider mot sitt slut, i början av juni tar jag min Yrkeshögskoleexamen och står redo för arbete. Under de sista månaderna av utbildningen gör jag praktik (Lärande i Arbete) hos en mediebyrå i centrala Stockholm vilket är oerhört lärorikt. Jag sökte till en mediebyrå eftersom jag vill förstå hur de arbetar med allt från arbetsprocesser till medieplanering inom de olika segmenten Digital, TV, Print och Utomhus (OOH). Jag får inte bara insyn i detta utan får även gå en del utbildningar i diverse system som såklart är mycket uppskattat eftersom jag kanske får användning av dem i framtiden!

Ut på arbetsmarknaden

Efter ett år av studier längtar jag efter att få “gå till jobbet” och känna gemenskap bland kollegor på det sätt man gör på en arbetsplats. Jag har nu påbörjat processen med att söka jobb. Mitt CV är uppdaterat!

Yrkesroll

Efter den genomförda utbildningen kan jag ha flera yrkesroller och i branschen använder man olika beteckningar mellan olika företag fast det kan innebära samma slags arbete. Jag fokuserar på att söka arbete där jag kan använda mina kunskaper i skrivande, såsom Webbredaktör /Webbskribent, eller roller som Medieplanerare och Traffic där man hanterar kampanjer och följer upp leveranser. Att dra slutsatser från rapporter om leverans av kampanjer är superskoj.

Onlinemarknadsförare kan innebära arbete med:

  • Content på sajt, Skriva för webben, SEO
  • Medieplanering, kampanjer och strategier
  • Sociala Medier, strategier och annonsköp
  • Research, Sesame Orvesto, Omvärldsbevakning
  • Traffic och kampanjhantering och ansvar

Hitta jobben

Framför allt utnyttjar jag kontakter i mitt arbetssökande, dels genom praktikplatsen och dels genom kontakter som redan arbetar i branschen.  Jag har vänner som har börjat sina karriärer hos Schibsted och har därmed en del känningar och stor kunskap inom digital marknadsföring. Man kan säga att flera av dem har varit min inspirationskälla och får bli mina referenser. Förutom att ta hjälp av kontakter hittar jag intressanta tjänster via nätet, både genom att besöka specifika företags hemsidor men också på följande sajter:

Vill du veta mer om mig?

Läs ett utdrag av mitt CV och kolla in min profil på LinkedIn.

Maria Grip är Onlinemarknadsförare som älskar webben, resor, träning och pyssel.

One Comment

Leave a Reply