Resetips

Reseundersökningar säger att vi söker tips online

Reseundersökningar säger att vi söker tips online samt från våra närmaste när vi samlar information inför en resa. Online innebär både att man läser på sajter men också kollar videos som är reserelaterade. Stämmer det in på dig? Det gör det i alla fall på mig!

Förfarande vid reseplanering och köp av resa

Vanligt förfarande är att användare på nätet, framtida resenärer, söker upp den info de är intresserad att veta mer om i en sökmotor. Vanligen i Sverige använder man Google, men Bing har troligen också en hel del söktrafik i och med att den sökmotorn ofta är förinstallerad i vissa PC-datorer.

Populärt ställe att använda sig av i sin research är hotellsajter och flygbolags sajter. Recensionssajter, såsom TripAdvisor, kommer faktiskt en bit ned på listan över källor til inspiration och information vilket är lite förvånande. Men om jag ser till mig själv så använder jag denna typ av sajter för specifika saker såsom restaurangval väl på plats på en destination.

I sitt sökande efter information och prisförslag så är resenären vanligen inte inställd, eller vet, vilken aktör den ska köpa resa hos/genom. Detta gör att resebokningssajter som Seat24.se och Supersavertravel.se inte lbir involverade i affären förrän det är dags för transaktion. Då vanligen genom att användaren söker efter billigaste flygresan hos en jämförelsesajt som flygresor.se.

Affärsresenärer har ett smått avvikande beteende i köpprocessen, de är mer benägna att använda sig av och vara lojala mot de bolag/brands med vilka man är medlem hos dem i deras Loyalty/rewards program. Både SAS och Norwegian använder sig av detta även för den vanlige resenären.

En undersökning från Google visar tydligt att nätet står för den största delen för insamling av information innan resa. Det vanligaste sökorden i sökmotorn är:

  • Destinationen
  • Location
  • Hotell
  • Flyg
  • Maps (Karta)

Research: Digital is key

The path to purchase is still complex, and traveler search acitivity is intesifying

resespaning-online

TravelGrip.se är en i mängden av inspirerande resesajter

Det är av stor vikt att de resesajter och resebloggar som finns rankar högt på Google, detta innebär att de med gediget SEO arbete kan få möjlighet att synas på det sökord som användaren använder i Googles sökmotor. Särskilt i den fas då resenärer söker efter information.

Min systersajt TravelGrip.se ger faktabaserade restips och rekommendationer från mig personligen och i varje artikel och inlägg lägger jag ned mycket tid på att sökmotoroptimera textstycket, med förhoppning att just denna sajt syns på de sökord som resenärer använder sig av.

Det är av stor glädje att upptäcka att ens egen sajt dyker upp på Googles första sökresutlatsida på utvalda sökord, såsom “Nyårsafton utomlands”, här konkurrerar TravelGrip.se med stora aktörer som Ving.se, Expressen.se, Aftonbladet.se och Svd.se.

sokresultat-travelgrip-1

Maria Grip är Onlinemarknadsförare som älskar webben, resor, träning och pyssel.

Leave a Reply