Onlinemarknadsföring

Personligt varumärke

I och med utbildningen – Onlinemarknadsförare – ska jag inom en snar framtid börja med personal branding, alltså bygga upp ett personligt varumärke genom att blogga bland annat. Vi håller därmed på att lära oss använda WordPress. I bloggandet ska jag alltid komma ihåg att ställa mig frågorna:

Bloggar jag personligt eller privat?

Hur mycket ska jag hålla på en professionell nivå?

Vem läser bloggen hur speglas mitt personliga varumärke?

En föredetta elev från Medieinstitutet föreläste i förra veckan om Transparens och det Personliga varumärket i sociala medier, Jennifer Bark. Hon är frilansande webbcopywriter, journalist, trendbevakare och kommunikationsstrateg med särskild inriktning på sociala medier. Vi fick fundera över vilka kommunikativa strategier man arbetar efter inom arbetar PR- och informationsbranschen för att stärka sina personliga varumärken i sociala medier och Jennifer (The Jennie) staplade upp följande punkter att lägga fokus på:

  • Identifiera yrkesidentiteten och personliga egenskaper.
  • Utelämna provat info.
  • Avgränsa ämnesområde.
  • Visa på kunskap inom branschen, dela relevanta länkar/info.
  • Nätverka.

Det personliga varumärke ska stärka min roll och få arbetsgivare att hitta mig och framförallt få sig en bild av vem jag är och vad jag klarar av. Inledningsvis har jag startat en skolblogg och denna blogg, därtill bör jag kontrollera vad mitt namn ger för sökresultat på Google.se. I dagsläget kommer Maria Grip högst upp på Google.se på grund av att min Google profil är väl ifylld. Dock finns ett par andra kända profiler som delar mitt namn och dessa är väl etablerade på nätet.

Maria Grip är Onlinemarknadsförare som älskar webben, resor, träning och pyssel.

2 Comments

Leave a Reply