Onlinemarknadsföring

Googles användaravtal

Google har nyligen ändrat sina användaravtal, man har gått ifrån att ha en mängd olika avtal till att bara använda sig av ett som täcker alla deras tjänster. Detta skapar såklart skriverier…

Liksom bloggaren (och SEO gurun) Nikke Lindqvist tycker jag att detta inte är någon “big deal”. Google har ju alltid samlat data från sina användare.
Nikke förklarar på sin blogg:

Egentligen är själva insamlandet ingenting nytt under solen. Att ha det data som Google har om oss är varje marknadschefs våta dröm. Det som är nytt, är att metoderna för att använda datat har blivit så mycket bättre. Det är helt enkelt så att det inte finns en enda digital marknadsförare som inte avundas Google allt det data som de idag har om mig som konsument.

IDG har en artikel i vilken man uttrycker oro gällande privatpersonens integritet och därmed får vi konstatera att detta har blivit en snackis i media.

Jag tycker förstås att man ska se användarnas fördel med uppdateringen, snart visas ännu bättre annonser med relevant innehåll, bättre anpassat för dig på grund av sparad historik över dina intressen.

Om du som användare är orolig över att allt du gör på nätet ska lagras och spåras så rekommenderar jag att man i Google Chrome (webbläsare) slår på funktionen “privat surfning” / “inkognito”. Sedan är det bara att surfa på!

Maria Grip är Onlinemarknadsförare som älskar webben, resor, träning och pyssel.

Leave a Reply