Onlinemarknadsföring,  Webguide

Test av olika analysverktyg för Instagram

Professionella användare av Instagram har ett “Business”-konto som då också inkluderar analysverktyget Instagram Insights. Det är ju superbra – om det inte vore så svårt att använda verktyget i desktopmiljö och inte bara i mobilappen. Så här följer enkla test av tredjepartsverktyg som erbjuder Instagram kontoanalyser.

Som Influencer får man med hjälp av dessa tredjepartsverktyg en överskådlig bild av konto och det engagemang man skapar bland sina följare. Det är därmed utmärkt att använda sig av resultatet som en form av Media Kit, som annonsörer kan ta del av i sina beslut kring vilka samarbeten man vill ha med den specifika influencern.

Samtliga plattformar i detta test är på engelska.

  • Iconosquare Audit – ett snabbt sätt att samla in olika värden och få dem specade i textform på engelska. Kräver endast inlogg i Instagram via deras plattform och delning av din e-postadress för att ta emot rapporten. Smidigt också med korta och konkreta rekommendationer:

We recommend unfollowing accounts that you’re not interested in anymore to improve your followers to followings ratio.

  • Union Metrics – smidigt och snygg layout med många bilder ur Instagramkontot. Lättöverskådligt och uppvisar de bilder som engagerat mest och drar korta slutsater kring detta.

Saturday at 9pm is the best time for you to post.

 

ICONSQUARE

instagram-statistik-verktyg-mariagrip-1 instagram-statistik-verktyg-mariagrip-2

instagram-statistik-verktyg-mariagrip-4

 

UNION METRICS

instagram-statistik-verktyg-mariagrip-6

instagram-statistik-verktyg-mariagrip-7

instagram-statistik-verktyg-mariagrip-10

instagram-statistik-verktyg-mariagrip-9

 

Maria Grip är Onlinemarknadsförare som älskar webben, resor, träning och pyssel.

Leave a Reply