Curriculum Vitae

CV Maria Grip – Onlinemarknadsförare

 

mariagrip-5Med ett brinnande intresse för webb, reklam, teknisk utveckling och människor så har jag sedan YH-examen som Onlinemarknadsförare utvecklats till att leda mindre team i förändringsarbete. 

Som sidoprojekt driver jag på fritiden resesajten TravelGrip.se i och med stort intresse för skrivande och att resa. Februari 2014 utsågs TravelGrip.se till 4:e bästa resebloggen i Sverige och i februari 2016 höll sig sajten kvar bland de 10 bästa resebloggarna.

Aktuell Yrkesroll

2017-10 –  | Lead Delivery Department | Etraveli | 

Utveckling och effektivisering av avdelning, förändringsarbete gällande rutiner, prioriteringar och processflöden. 

Team bestående av Ad Traffic, Web Designer & Front End Web Developers.  

Diverse projekt inom Ledarskap & Onlinemarknadsföring; Produkt- och affärsutveckling inom Digitala Kanaler, Intäktsansvar, Budgetansvar inom säljorganisation. 
 

Tidigare Yrkesroller

2017-02 – 2017-10 | Team Leader för Delivery | Smart Media – Etraveli | 

Utveckling och effektivisering av Deliveryavdelningens processer och rutiner, Implementation av ny Adserver.

Diverse projekt inom Onlinemarknadsföring och Annonsering; Produkt- och affärsutveckling, E-postmarknadsföring, Publicistsamarbeten, Kampanjmätningar, Programmatic Yield Optimization.


2016 – 2017 | Programmatic Manager | Smart Media – Etraveli | 

Start-up av Programmatic för Etravelis webbplatser ink; anskaffande och set-up av diverse system. Skapande av intäktsmodell. Yield Optimization.

Diverse projekt inom Onlinemarknadsföring; produkt- och affärsutvecklinge-postmarknadsföring, publicistsamarbeten, kampanjmätningar, Ad Operations processer och rutiner, inköp av Adserver. 

 

2015 – 2016 | Head of Ad Operations & Statistics | Metro Sverige | 

  • Personalansvar: coachning och utveckling av tremanna avdelning och förbättring av processer. 
  • Ad Operations: leveransansvar displayannonsering på 4 sajter, säljstöd. Intäktsansvar för osålt utrymme. Programmatic Yield Optimization & Deals Management. 
  • Statistics: utveckling av processer och rutiner samt automatisering av rapportering av årsrapporter för Metrojobb.se och AllaStudier.se. 
  • Övrigt: Redaktionsstöd vid publicering av och Facebook-boost av digitala Advertorials och Natives.

System; Adtech AOL AdServer, Pictela/ONE Creative, SSP Marketplace, SSP Adform, Advalidation, Google Analytics, CRM Adpoint, CMS Roxen, CMS WordPress.

 

2015 – 2015 | Traffic & Web Analyst | Metro Sverige |

  • Ad Operations; kampanjbokning på 4 sajter och koordinering av rich media annonser och mobilbanners. Sammanställning av leverans. Rapportering till kund/byrå/säljare.
  • Statistik: diverse rapporttyper med data ur interna system och Google Analytics.

System; Adtech AdServing, Advalidation, Google Analytics.

 

2013 – 2016 | Webbredaktör och Skribent | Lucapps AB och Fixit Service |
Frilansande Webbredaktör; textproduktion, research, blogginlägg, skapa hemsidor, optimera innehåll, sökmotoranpassning, hantering av bannerannonser, länkdelning. Hantering av Sociala Medier.

System; WordPress, Binero, Google AdSense, Google Analytics, TradeDoubler, Zanox.

 

2012 – 2014 | Traffic & Campaign Management | Leeads & Mobland |

  • Ad Operations; Bokningdansvar gentemot sajter. Koordinering av rich media annonser, mobila annonser och e-postannonser. Sammanställning av leverans. Rapportering till kund/byrå/säljare.
  • Konsumentanalyser, hantering av mätverktyg såsom RAM.
  • Hantering av Twitterkonto.

System; Emediate AdServing, CRM UpSales, Adform, Adon Media, Advalidation.

 

2008 – 2012 | Floormanager & Customer Service | Addici Facility Management AB (2013: Coor)

Placering på två olika kontor under perioden och arbete med diverse arbetsplatsknutna tjänster.

  • British Telecom: receptionsansvar, diverse kontorsservicetjänster såsom kontakt med leverantörer och samarbetspartners. Rapportering direkt till BT’s Facility Manager samt Addicis servicechef.
  • Tieto: receptionsarbete och diverse backoffice uppgifter. Rapportering direkt till Addicis teamleader samt servicechef.

 

Utbildning inom Onlinemarknadsföring

2011 – 2012 | Medieinstitutet Yrkeshögskola | Onlinemarknadsförare |
Marknadsföring, Juridik för webben, Kommunikation via sociala medier, Skriva för webben, SEO och rapporter, Sökordsanalys, Länkbyggande, PPC kampanjer i AdWords, Webbanalys med Google Analytics, Omvärldsbevakning, Onlinestrategier, Sociala Medie-strategier, HTML,  Webbplats i WordPress, Usability, E-handel, E-postmarknadsföring, YouTube, Affiliateannonsering mm.

Praktik under utbildningen

2012 – 2012 | Digital Media Coordinator | Mediabyrå Mindshare
10 veckors introduktion till branschen genom YH-utbildning.
Sammanställning av kampanjleverans, Rapportering till kund enligt medieplan i Adform, Uppdatering av interna dokument gällande sajter och partners, Konsumentanalyser. Utbildningar; Sesame/Orvesto, Adform.

 

Språkkunskaper

Svenska – Modersmål
Engelska – Flytande
Spanska – Avancerad nivå
Franska – Nybörjare

 

Mer info om mig finner du på LinkedIn samt här på bloggen.

 

 

Leave a Reply

You must be logged in to post a comment.