Curriculum Vitae

CV Maria Grip – Digital Specialist 

Maria-Grip-Digital-Specialist

Med ett brinnande intresse för webb, reklam, teknisk utveckling och människor så har jag sedan YH-examen som Onlinemarknadsförare utvecklats till att leda mindre team i förändringsarbete. 

Som sidoprojekt driver jag på fritiden resesajten TravelGrip.se i och med stort intresse för skrivande och att resa. Februari 2014 utsågs TravelGrip.se till 4:e bästa resebloggen i Sverige och i februari 2016 höll sig sajten kvar bland de 10 bästa resebloggarna.

Aktuell Yrkesroll

2018-06 – | Digital Specialist | TS Mediefakta AB |

Hantera implementation av verktyg och mätningar i samrådan med medier och annonsörer. Utför revision av kampanjer och medier för att kvalitetssäkra annonsplatser.

Nära samarbete med globala partners och branschkollegor.

Tidigare Yrkesroller

2018-02 – 2018-06 | Manager Media Sales Department | Smart Media Etraveli |

Personal- och budgetansvar. Gruppen bestod av två säljare, en projektledare och två annonsleveranspersoner (traffics).

Kontinuerlig säljstyrning och uppföljning. Tillsammans överlevererade vi under denna period och nådde alla satta mål. Under slutskedet av anställningen fokuserade jag på omplaceringar av personal (huvudsakligen till huvudbolaget) i och med avveckling av medieavdelningens egna bolagsform.

2017-10 –  2018-03| Manager Delivery Department | Etraveli | 

Utveckling och effektivisering av avdelning, förändringsarbete gällande rutiner, prioriteringar och processflöden. 

Team bestående av Ad Traffic, Web Designer & Front End Web Developers.  

Diverse projekt inom Ledarskap & Onlinemarknadsföring; Produkt- och affärsutveckling inom Digitala Kanaler, Intäktsansvar, Budgetansvar inom säljorganisation. 

2017-02 – 2017-10 | Team Leader för Delivery | Smart Media – Etraveli | 

Utveckling och effektivisering av Deliveryavdelningens processer och rutiner, Implementation av ny Adserver.

Diverse projekt inom Onlinemarknadsföring och Annonsering; Produkt- och affärsutveckling, E-postmarknadsföring, Publicistsamarbeten, Kampanjmätningar, Programmatic Yield Optimization.


2016 – 2017 | Programmatic Manager | Smart Media – Etraveli | 

Start-up av Programmatic för Etravelis webbplatser ink; anskaffande och set-up av diverse system. Skapande av intäktsmodell. Yield Optimization.

Diverse projekt inom Onlinemarknadsföring; produkt- och affärsutvecklinge-postmarknadsföring, publicistsamarbeten, kampanjmätningar, Ad Operations processer och rutiner, inköp av Adserver. 

2015 – 2016 | Head of Ad Operations & Statistics | Metro Sverige | 

  • Personalansvar: coachning och utveckling av tremanna avdelning och förbättring av processer. 
  • Ad Operations: leveransansvar displayannonsering på 4 sajter, säljstöd. Intäktsansvar för osålt utrymme. Programmatic Yield Optimization & Deals Management. 
  • Statistics: utveckling av processer och rutiner samt automatisering av rapportering av årsrapporter för Metrojobb.se och AllaStudier.se. 
  • Övrigt: Redaktionsstöd vid publicering av och Facebook-boost av digitala Advertorials och Natives.

System; Adtech AOL AdServer, Pictela/ONE Creative, SSP Marketplace, SSP Adform, Advalidation, Google Analytics, CRM Adpoint, CMS Roxen, CMS WordPress.

2015 – 2015 | Traffic & Web Analyst | Metro Sverige |

  • Ad Operations; kampanjbokning på 4 sajter och koordinering av rich media annonser och mobilbanners. Sammanställning av leverans. Rapportering till kund/byrå/säljare.
  • Statistik: diverse rapporttyper med data ur interna system och Google Analytics.

System; Adtech AdServing, Advalidation, Google Analytics.

2013 – 2016 | Webbredaktör och Skribent | Lucapps AB och Fixit Service |
Frilansande Webbredaktör; textproduktion, research, blogginlägg, skapa hemsidor, optimera innehåll, sökmotoranpassning, hantering av bannerannonser, länkdelning. Hantering av Sociala Medier.

System; WordPress, Binero, Google AdSense, Google Analytics, TradeDoubler, Zanox.

2012 – 2014 | Traffic & Campaign Management | Leeads & Mobland |

  • Ad Operations; Bokningdansvar gentemot sajter. Koordinering av rich media annonser, mobila annonser och e-postannonser. Sammanställning av leverans. Rapportering till kund/byrå/säljare.
  • Konsumentanalyser, hantering av mätverktyg såsom RAM.
  • Hantering av Twitterkonto.

System; Emediate AdServing, CRM UpSales, Adform, Adon Media, Advalidation.

2008 – 2012 | Floormanager & Customer Service | Addici Facility Management AB (2013: Coor)

Placering på två olika kontor under perioden och arbete med diverse arbetsplatsknutna tjänster.

  • British Telecom: receptionsansvar, diverse kontorsservicetjänster såsom kontakt med leverantörer och samarbetspartners. Rapportering direkt till BT’s Facility Manager samt Addicis servicechef.
  • Tieto: receptionsarbete och diverse backoffice uppgifter. Rapportering direkt till Addicis teamleader samt servicechef.

Utbildning inom Onlinemarknadsföring

2011 – 2012 | Medieinstitutet Yrkeshögskola | Onlinemarknadsförare |
Marknadsföring, Juridik för webben, Kommunikation via sociala medier, Skriva för webben, SEO och rapporter, Sökordsanalys, Länkbyggande, PPC kampanjer i AdWords, Webbanalys med Google Analytics, Omvärldsbevakning, Onlinestrategier, Sociala Medie-strategier, HTML,  Webbplats i WordPress, Usability, E-handel, E-postmarknadsföring, YouTube, Affiliateannonsering mm.

Praktik under utbildningen

2012 – 2012 | Digital Media Coordinator | Mediabyrå Mindshare
10 veckors introduktion till branschen genom YH-utbildning.
Sammanställning av kampanjleverans, Rapportering till kund enligt medieplan i Adform, Uppdatering av interna dokument gällande sajter och partners, Konsumentanalyser. Utbildningar; Sesame/Orvesto, Adform.

Språkkunskaper

Svenska – Modersmål
Engelska – Flytande
Spanska – Avancerad nivå
Franska – Nybörjare

Mer info om mig finner du på LinkedIn samt här på bloggen.

mariagrip-5

Leave a Reply

You must be logged in to post a comment.