Curriculum Vitae

CV Maria Grip – Digital Specialist 

Maria-Grip-Digital-Specialist

Med ett brinnande intresse för webb, reklam, teknisk utveckling och människor så har jag sedan YH-examen som Onlinemarknadsförare utvecklats till att också leda mindre team i förändringsarbete.

Sedan januari 2023 delar jag min tid mellan lägenheten i centrala Stockholm och centrala Antibes. Provence och Cote d’Azur har en speciell plats i hjärtat sedan allra första besöket i regionen år 2004, så med den anledningen har jag och sambon införskaffat en lägenhet i charmiga kuststaden Antibes.

reseume in english

Aktuella Yrkesroller

2019-11- | Kursledare | Nordic Tech Institute / Egenanställd | DISTANS

Skapat onlinekurs inom Displaymarknadsföring, bestående av 13 olika moment om cirka 10-15 timmars studier för kursdeltagare. Erbjuds genom samarbete med Nordic Tech Institute, agerar kursledare på distans.

 

2018-06 – | Digital Specialist | TS Mediefakta AB/Kantar Media Sweden AB | STOCKHOLM

Utför digital revision av medier för att kvalitetssäkra plattformar och medier med annonsytor, t.ex på uppdrag av IAB Sverige. Administratör och produktutvecklare av Poddindex och KIA-index, både som separata plattformar liksom i Mediafacts. Hanterar implementation av verktyg och mätningar i samrådan med medier och annonsörer. Arbetar med produktutveckling, har kundansvar och budgetansvar och ett nära samarbete med globala partners och branschkollegor.

Hanterar avdelningen Media Audits marknadskanaler LinkedIn och Nyhetsflöde på hemsidor.

 

Tidigare Yrkesroller

2020-2022 | Inredare | Egenanställd | Sverige

Hjälpt privatpersoner med inredning och homestyling av lägenhet och hus och med det förberett hem för försäljning.

 


2017-2022 | Skribent | Gazzine / Egenanställd | DISTANS

Textproduktion av artiklar för publicering inom resesegmentet hos Gazzine.com.

 


2018-02 – 2018-06 | Manager Media Sales Department | Etraveli Smart Media | STOCKHOLM

Personal- och budgetansvar för gruppen bestående av två säljare, en projektledare och två annonsleveranspersoner (Ad Ops/Traffics). Kontinuerlig säljstyrning och uppföljning. Tillsammans överlevererade vi under denna period och nådde alla satta mål.

Under slutskedet av projektet fokuserade jag på omplaceringar av personal (huvudsakligen till huvudbolaget) i och med avveckling av medieavdelningens egna bolagsform.

Uppskattat citat från en av kollegorna gällande mitt ledarskap:

“Maria är effektiv som en fabrik men samtidigt glad och sprudlande som ett glas av den bästa champagnen”

 


2017-10 – 2018-03 | Manager Web Delivery Department | Etraveli | UPPSALA

Utveckling och effektivisering av avdelning, förändringsarbete gällande rutiner, prioriteringar och processflöden. Team bestående av Web Designer & Front End Web Developers.

Diverse projekt inom Ledarskap & Onlinemarknadsföring. Medverkade i ledarskapsutbildning genom Kangee Ledarskap. Produkt- och affärsutveckling inom Digitala Kanaler, Intäktsansvar, Budgetansvar inom säljorganisation.


2017-02 – 2018-02 | Team Leader för Delivery/Ad Ops | Etraveli Smart Media | STOCKHOLM

Utveckling och effektivisering av Deliveryavdelningens processer och rutiner, Implementation av ny Adserver.

Diverse projekt inom Onlinemarknadsföring och Annonsering, Produkt- och affärsutveckling, E-postmarknadsföring, Publicistsamarbeten, Kampanjmätningar, Programmatic Yield Optimization, Publicering på Ocast.


2016 – 2017 | Programmatic Manager | Etraveli Smart Media | STOCKHOLM

Start-up av Programmatic för Etravelis webbplatser ink; anskaffande och set-up av diverse system. Skapande av intäktsmodell. Yield Optimization.

Diverse projekt inom Onlinemarknadsföring; produkt- och affärsutveckling, e-postmarknadsföring, publicistsamarbeten, kampanjmätningar, Ad Operations processer och rutiner, inköp av Adserver.


2015 – 2016 | Head of Ad Operations & Statistics | Metro Sverige | STOCKHOLM

Personalansvar med fokus på coachning och utveckling av tremanna avdelning och förbättring av processer. Rekrytering av två Traffics.

Ad Operations med yttersta leveransansvar displayannonsering på 4 sajter. Säljstöd. Intäktsansvar för osålt utrymme, Programmatic Yield Optimization & Deals Management.

Statistiksammanställningar med fokus på utveckling av processer och rutiner samt automatisering av rapportering av årsrapporter för Metrojobb.se och AllaStudier.se.
Redaktionsstöd vid publicering av och Facebook-boost av digitala Advertorials och Nativeartiklar.

Systemansvarig för Adtech AOL AdServer, Pictela/ONE Creative, SSP Marketplace, SSP Adform, Advalidation, Ocast. Systemstöd i Google Analytics, CRM Adpoint, CMS Roxen, CMS WordPress.


2015 – 2015 | Traffic & Web Analyst | Metro Sverige | STOCKHOLM

Ad Operations inkl. kampanjbokning på 4 sajter och koordinering av rich media annonser och mobilbanners. Sammanställning av leverans. Rapportering till kund/byrå/säljare.
Statistik med diverse rapporttyper med data ur interna system och Google Analytics.
Systemhantering i Adtech AdServing, Advalidation, Google Analytics.

Klättrade vidare till Head of Ad Operations.


2013 – 2016 | Webbredaktör och Skribent | Lucapps AB och Fixit Service | DISTANS

Frilansande Webbredaktör som utför textproduktion, research, blogginlägg, skapa hemsidor, optimera innehåll, sökmotoranpassning, hantering av bannerannonser, länkdelning. Hantering av Sociala Medier.

Systemhantering: WordPress, Binero, Google AdSense, Google Analytics, TradeDoubler, Zanox.


2012 – 2014 | Traffic & Campaign Management | Leeads & Mobland | STOCKHOLM
Ad Operation: Bokningsansvar gentemot sajter. Koordinering av rich media annonser, mobila annonser och e-postannonser. Sammanställning av leverans. Rapportering till kund/byrå/säljare.
Konsumentanalyser: hantering av mätverktyg såsom RAM.
Hantering av Twitterkonto.
System: Cxense Emediate AdServing, CRM UpSales, Adform, Adon Media, Advalidation.


2008 – 2012 | Facility Management | Addici Facility Management AB (2013: Coor) | STOCKHOLM

Placering på två olika kontor under perioden och arbete med diverse arbetsplatsknutna tjänster.
British Telecom: receptionsansvar, diverse kontorsservicetjänster såsom kontakt med leverantörer och samarbetspartners. Rapportering direkt till BT’s Facility Manager samt Addicis servicechef.

Tieto: receptionsarbete och diverse backoffice uppgifter. Rapportering direkt till Addicis teamleader samt servicechef.


 

Utbildning inom Onlinemarknadsföring

2011 – 2012 | Medieinstitutet Yrkeshögskola | Onlinemarknadsförare |
Marknadsföring, Juridik för webben, Kommunikation via sociala medier, Skriva för webben, SEO och rapporter, Sökordsanalys, Länkbyggande, PPC kampanjer i AdWords, Webbanalys med Google Analytics, Omvärldsbevakning, Onlinestrategier, Sociala Medie-strategier, HTML,  Webbplats i WordPress, Usability, E-handel, E-postmarknadsföring, YouTube, Affiliateannonsering mm.

Praktik under utbildningen

2012 – 2012 | Digital Media Coordinator | Mediabyrå Mindshare
10 veckors introduktion till branschen genom YH-utbildning.
Sammanställning av kampanjleverans, Rapportering till kund enligt medieplan i Adform, Uppdatering av interna dokument gällande sajter och partners, Konsumentanalyser. Utbildningar; Sesame/Orvesto, Adform.

Språkkunskaper

Svenska – Modersmål
Engelska – Flytande
Spanska – Avancerad nivå
Franska – Nybörjare

Mer info om mig finner du på LinkedIn samt här på bloggen.

mariagrip-5

Leave a Reply