CV Maria Grip – Digital Specialist
Med ett brinnande intresse för webb, reklam, teknisk utveckling och människor så har jag sedan YH-examen som Onlinemarknadsförare utvecklats till att också leda mindre team i förändringsarbete.
Sedan januari 2023 delar jag min tid mellan lägenheten i centrala Stockholm och centrala Antibes. Provence och Cote d’Azur har en speciell plats i hjärtat sedan allra första besöket i regionen år 2004, därför har jag och sambon införskaffat en lägenhet i charmiga kuststaden Antibes.
Aktuella Yrkesroller
2019-11- | Kursledare | Egenanställd | DISTANS
Skapat onlinekurs inom Displaymarknadsföring, bestående av 13 olika moment om cirka 10-15 timmars studier för kursdeltagare. Erbjuds genom samarbete med Nordic Tech Institute, agerar kursledare på distans.
2018-06 – | Digital Specialist | TS Mediefakta AB/Kantar Media Sweden AB | STOCKHOLM
Utför digital revision av medier för att kvalitetssäkra plattformar och medier med annonsytor, t.ex på uppdrag av IAB Sverige. Administratör och produktutvecklare av Poddindex och KIA-index. Hanterar implementation av verktyg och mätningar i samrådan med medier och annonsörer. Produktutveckling, kundansvar och budgetansvar. Nära samarbete med globala partners och branschkollegor.
Hanterar avdelningen Media Audits marknadskanaler LinkedIn och Nyhetsflöde på hemsidor.
Tidigare Yrkesroller
2017-2022 | Skribent | Egenanställd | DISTANS
Textproduktion av artiklar och blogginlägg för publicering på egna sajter liksom externt i andra miljöer. Även publicerat artiklar inom resesegmentet hos Gazzine.com.
2018-02 – 2018-06 | Manager Media Sales Department | Etraveli Smart Media | STOCKHOLM
Personal- och budgetansvar för gruppen bestående av två säljare, en projektledare och två annonsleveranspersoner (Ad Ops/Traffics). Kontinuerlig säljstyrning och uppföljning. Tillsammans överlevererade vi under denna period och nådde alla satta mål.
Under slutskedet av projektet fokuserade jag på omplaceringar av personal (huvudsakligen till huvudbolaget) i och med avveckling av medieavdelningens egna bolagsform.
Uppskattat citat från en av kollegorna gällande mitt ledarskap:
“Maria är effektiv som en fabrik men samtidigt glad och sprudlande som ett glas av den bästa champagnen”
2017-10 – 2018-03 | Manager Web Delivery Department | Etraveli | UPPSALA
Utveckling och effektivisering av avdelning, förändringsarbete gällande rutiner, prioriteringar och processflöden. Team bestående av Web Designer & Front End Web Developers.
Diverse projekt inom Ledarskap & Onlinemarknadsföring. Medverkade i ledarskapsutbildning genom Kangee Ledarskap. Produkt- och affärsutveckling inom Digitala Kanaler, Intäktsansvar, Budgetansvar inom säljorganisation.
2017-02 – 2018-02 | Team Leader för Delivery/Ad Ops | Etraveli Smart Media | STOCKHOLM
Utveckling och effektivisering av Deliveryavdelningens processer och rutiner, Implementation av ny Adserver.
Diverse projekt inom Onlinemarknadsföring och Annonsering, Produkt- och affärsutveckling, E-postmarknadsföring, Publicistsamarbeten, Kampanjmätningar, Programmatic Yield Optimization, Publicering på Ocast.
2016 – 2017 | Programmatic Manager | Etraveli Smart Media | STOCKHOLM
Start-up av Programmatic för Etravelis webbplatser ink; anskaffande och set-up av diverse system. Skapande av intäktsmodell. Yield Optimization.
Diverse projekt inom Onlinemarknadsföring; produkt- och affärsutveckling, e-postmarknadsföring, publicistsamarbeten, kampanjmätningar, Ad Operations processer och rutiner, inköp av Adserver.
2015 – 2016 | Head of Ad Operations & Statistics | Metro Sverige | STOCKHOLM
Personalansvar med fokus på coachning och utveckling av tremanna avdelning och förbättring av processer. Rekrytering av två Traffics.
Ad Operations med yttersta leveransansvar displayannonsering på 4 sajter. Säljstöd. Intäktsansvar för osålt utrymme, Programmatic Yield Optimization & Deals Management.
Statistiksammanställningar med fokus på utveckling av processer och rutiner samt automatisering av rapportering av årsrapporter för Metrojobb.se och AllaStudier.se.
Redaktionsstöd vid publicering av och Facebook-boost av digitala Advertorials och Nativeartiklar.
Systemansvarig för Adtech AOL AdServer, Pictela/ONE Creative, SSP Marketplace, SSP Adform, Advalidation, Ocast. Systemstöd i Google Analytics, CRM Adpoint, CMS Roxen, CMS WordPress.
2015 – 2015 | Traffic & Web Analyst | Metro Sverige | STOCKHOLM
Ad Operations inkl. kampanjbokning på 4 sajter och koordinering av rich media annonser och mobilbanners. Sammanställning av leverans. Rapportering till kund/byrå/säljare.
Statistik med diverse rapporttyper med data ur interna system och Google Analytics.
Systemhantering i Adtech AdServing, Advalidation, Google Analytics.
Klättrade vidare till Head of Ad Operations.
2013 – 2016 | Webbredaktör och Skribent | Lucapps AB och Fixit Service | DISTANS
Frilansande Webbredaktör som utför textproduktion, research, blogginlägg, skapa hemsidor, optimera innehåll, sökmotoranpassning, hantering av bannerannonser, länkdelning. Hantering av Sociala Medier.
Systemhantering: WordPress, Binero, Google AdSense, Google Analytics, TradeDoubler, Zanox.
2012 – 2014 | Traffic & Campaign Management | Leeads & Mobland | STOCKHOLM
Ad Operation: Bokningsansvar gentemot sajter. Koordinering av rich media annonser, mobila annonser och e-postannonser. Sammanställning av leverans. Rapportering till kund/byrå/säljare.
Konsumentanalyser: hantering av mätverktyg såsom RAM.
Hantering av Twitterkonto.
System: Cxense Emediate AdServing, CRM UpSales, Adform, Adon Media, Advalidation.
2008 – 2012 | Facility Management | Addici Facility Management AB (2013: Coor) | STOCKHOLM
Placering på två olika kontor under perioden och arbete med diverse arbetsplatsknutna tjänster.
British Telecom: receptionsansvar, diverse kontorsservicetjänster såsom kontakt med leverantörer och samarbetspartners. Rapportering direkt till BT’s Facility Manager samt Addicis servicechef.
Tieto: receptionsarbete och diverse backoffice uppgifter. Rapportering direkt till Addicis teamleader samt servicechef.
Utbildning inom Onlinemarknadsföring
2011 – 2012 | Medieinstitutet Yrkeshögskola | Onlinemarknadsförare |
Marknadsföring, Juridik för webben, Kommunikation via sociala medier, Skriva för webben, SEO och rapporter, Sökordsanalys, Länkbyggande, PPC kampanjer i AdWords, Webbanalys med Google Analytics, Omvärldsbevakning, Onlinestrategier, Sociala Medie-strategier, HTML, Webbplats i WordPress, Usability, E-handel, E-postmarknadsföring, YouTube, Affiliateannonsering mm.
Praktik under utbildningen
2012 – 2012 | Digital Media Coordinator | Mediabyrå Mindshare
10 veckors introduktion till branschen genom YH-utbildning.
Sammanställning av kampanjleverans, Rapportering till kund enligt medieplan i Adform, Uppdatering av interna dokument gällande sajter och partners, Konsumentanalyser. Utbildningar; Sesame/Orvesto, Adform.
Språkkunskaper
Svenska – Modersmål
Engelska – Flytande
Spanska – Avancerad nivå
Franska – Nybörjare
Mer info om mig finner du på LinkedIn samt här på bloggen.