Onlinemarknadsföring

Distribution för e-handel

För många e-handlare är fraktkostnader en stor utgift och jag kan inte annat än hålla med. Därför delar jag med mig av mina erfarenheter om ett par partners.

Partners

Posten

Det går snabbt och smidigt att börja använda sig av Posten, de är pålitliga som distributionspartner och eftersom man dels kan frankera med frimärken direkt hos servicestället får man iväg sina brev eller paket snabbt. Därtill kan man anmäla sig som kund och nyttja deras system Pac Soft Online och själv skriva ut frakthandlingar och  behålla kontrollen på hanteringen av alla försändelser. Paketen går också att spåra och mottagaren får sms-avisering.

Dock kostar Postens tjänster, överlag mer än vad posten kostar i andra europeiska länder. Ett frimärke kostar 6kr och räcker till 20gram. Paket på strax över 1 kg kostar 60kr.

Ta reda på frakten själv utifrån vikten på paketet genom Portoguiden.

 

Schenker

Eftersom man för att använda Posten måste gå till ombud kan man ju lika gärna testa Schenker som också finns hos serviceombud. Innan man går dit fyller man i alla uppgifter om mottagare och paketes storlek och vikt via hemsidan och skriva ut fraktsedlarna. Det går bra att använda eget emballage.

Handlingarna tar man sedan med sig till ombudet och lämnar in paketet, mottagaren blir sms-aviserad och man kan spåra paketet. Precis som hos Posten med andra ord. Den stora skillanden är priserna, Schenker erbjuder samma tjänster för en mindre slant, kanske tar det någon dag extra att leverera paketet till följd av detta men för en e-handlare som skickar paket i 2-3 kilos klassen så rekommenderar jag Schenker, ett paket på 2 kilo kostar 65kr.

Jag antar att Schenker försöker locka till sig fler kunder genom att de utlyser en tävling om en iPad under 2012. Ju fler paket man skickar desto större chans att vinna!

Maria Grip är Onlinemarknadsförare som älskar webben, resor, träning och pyssel.

Leave a Reply