Vägen till att bli Onlinemarknadsförare
I juni 2012 tar jag min Yrkeshögskoleexamen vid Medieinstitutet och ger mig ut i branschen för att arbeta med Onlinemarknadsföring. Dagens uppgift i skolan är att blogga om sökordet Onlinemarknadsförare och se till att optimera inlägget så pass bra att det kommer upp i en sökning på Google
Vad gör en Onlinemarknadsförare?
Hur är då yrkesrollen för Onlinemarknadsförare, förutom att man arbetar med internet som arbetsplats?
En Onlinemarknadsförare kan arbeta med allt från annonsering till kommunikation online, generellt sett har man kunskap om Sökmotoroptimering, Sökmotorannonsering med AdWords, Analysering och Rapportering, Displayannonsering och teknisk förståelse för sajters uppbyggnad och användarvänlighet.
En platsannons kan se ut enligt nedan.
Arbetsgivares beskrivning av yrkesrollen:
- Förlängd arm till kundernas försäljnings- och marknadsavdelningar. I detta ingår att vara en strategisk rådgivare för alla relevanta online kanaler.
- Planner som har stenkoll på allt från Adwords & bannerannonsering till sociala medier.
- Utforma annonser, sökordslistor och aktivt hantera sökannonsering åt kunder
- Skapa proaktiva förbättringar grundat på analys av data samt optimera annonser, sökord och bud
- Skapa resultat för kunder och maximera avkastningen på marknadsbudgeten
- Hålla löpande presentation och resultatåterkoppling till våra kunder
- Eventuellt ingå i ett team med ett andra analytiker
Profilen:
- Utbildning från universitet eller högskola
- Följer aktivt utvecklingen inom e-handel och är intresserad av en karriär inom medie- och internetindustrin
- God affärskänsla, stark entreprenörsanda och fokus på leverans
- Logiskt tänkande och stark analytisk förmåga
- Detaljorienterad och noggrann. Van att snabbt analysera stora datamängder och leverera praktiska åtgärder
- God förmåga att uttrycka dig i tal och skrift
- Flerspråkighet kan vara en merit
Vill du veta mer om mig?
Maria Grip – bygrip@gmail.com
Jag finns även på LinkedIn!
2 Comments
Pingback:
Pingback: