En undersökning från Expedia i samarbete med comScore visar att amerikanska millenials åker till flera destinationer under en och samma resa, och att mycket tid går åt till att planera sin resa, långt innan man faktiskt bokar flyget. Ja, och flyg och hotell bokas separat, precis som jag alltid gör.
Kunskap konsumeras främst via mobila enheter, 75% mot 55% i datormiljö. Den första instansen för att söka inspiration inför resor är genom sökning i sökmotor (som Google). Det är nästan lika viktigt med tips från familj och vänner. Endast 11% tar till sig av resetips genom Sociala Medier så det får mig att fundera kring om det är möjligt att växa genom spridning av mina resetips i Facebook.
Man ser en årlig ökning av digital konsumtion av reseinspiration med 41% får år till år. Det innebär att många söker in information online, oavsett mobil enhet eller dator, och trenden lär hålla i sig med tanke på det uppkopplade samhälle vi lever i.
Millenials åker till flera destinationer under en och samma resa
I val av destination väljer man vanligen ut endast ett resmål, men millenials kan tänka sig att resa till två eller fler destinationer. Det kan förklara varför så många yngre (25+) amerikaner, när de är i Europa, passar på att resa runt på kontinenten och liksom passar på att se så mycket som möjligt under sin vistelse.
När man börjar söka på resor har man vanligen inte helt bestämt sig för en specifik destination utan kollar på flera samtidigt. Därmed tar det lite tid med research innan bokning görs, omkring 45 dagar för att vara exakt (enligt Expedia). Tre dagar före bokning söker de flesta info om vad man kan göra på destinationen, så att man är helt insatt i vad man får ut av resan. Vanligast är att resenärerna reser i par, men faktum är att 22% reser solo enligt Expedia.