Onlinemarknadsföring

Företags digitala närvaro

Som företag innebär arbete med webben att försöka närvara i de plattformar och på de sajter där ens målgrupp rör sig, informerar dem och erbjud service på fler ställen än på företagets hemsida. Allt för att skapa en bestående relation.

Hemsida vs Sociala Medier

Hemsidor minskar i förhållande till skapande av sociala sidor i olika nätverk, en del företag möter sina kunder (exempelvis konsumenter) i Facebook och erbjuder där kundservice etc. istället för att länka vidare till en hemsida. Det blir mycket roddande med många aktiva sidor/webbplatser som alla ska uppdateras och innehålla relevant information så kan man skala ner är det bra och kanske fokusera på att kommentera kunder/sin publik på platser där de rör sig såsom i forum. En hemsida är dock bra att ha som en slags press- och nyhetssida, en plats där man lagrar all historik inom företaget och kanske går ut med ekonomiska rapporter etc.

SJ har en del av sin kundservice på Twitter och den är bemannad under kontorstid, denna satsning har fungerat och de flesta jag har pratat med tycker att det är enkelt och smidigt att kontakta SJ via den sociala plattformen.

Citat i frågan av Kristofer Björkman, grundare av Mynewsdesk:

Webben är och kommer att vara helt avgörande för företagens överlevnad, nästan oavsett vilken verksamhet de bedriver.

Maria Grip är Onlinemarknadsförare som älskar webben, resor, träning och pyssel.

Leave a Reply