Onlinemarknadsföring,  Verktyg

Inspirerande föreläsare på skolan

2010-2011Mer än 90 % av den svenska befolkningen använder Google som sökmotor, därmed är det lämpligast att fokusera på att få sin sajt att synas på Google.

 

Under de kommande fyra veckorna kommer klassen Onlinemarknadsförare ha SEO på schemat, föreläsarna Nikke Lindqvist och Per Pettersson har matat oss med basen av SEO, vad man ska tänka på när man sökmotoroptimerar och hur det egentligen fungerar på Google.

I SEO blocket ska vi gå in på den tekniska biten av SEO, lära oss mer om sökord, länkar, SERP och ta fram en SEO strategi. Därtill ingår målgruppsanalys och därmed förstå hur användarna söker på Google och aldrig glömma att man kan bygga ut sitt varumärke, särskilt genom synlighet hos sociala medier. Jag läser redan Nikkes inlägg på sin sajt, Nikke Index, samt inlägg i Pers blogg.

Nu återgår jag till pluggande av HTML eftersom vi har prov i detta på onsdag, det gäller att förstå hur webbplaster är uppbyggda, vad taggarna betyder och hur vi kan använda detta i sajter man arbetar med.

Maria Grip är Onlinemarknadsförare som älskar webben, resor, träning och pyssel.

Leave a Reply