I oktober tog jag anställning hos Etraveli Smart Media för att vara med och starta upp den programmatiska affären av medieförsäljning hos Nordens största resebokare. En bit in i anställningen stod det klart att i den takt vi växer som bolag så behövs fler personer till leveransavdelningen; Delivery. Med mina erfarenheter av tidigare Traffic-avdelningar, där jag bland annat har drivit denna typ av avdelning på Metro, kände vi på bolaget att jag bör kliva in och ta övergripande ansvar för denna del.
Team Leader Delivery
Jag arbetar fortfarande med området Programmatic som jag började med hos Smart Media och skruvar på hur vi tjänar mest pengar på de sajtutrymmen som ligger ute till försäljning i de öppna börserna samt vara en drivande del av vårt interna Affärsutvecklingsgäng som tar fram nya produkter och annonslösningar. Men större delen av min arbetstid går till att se över rutiner och processer samt ha övergripande kontroll på aktuella ärenden. Under Q1 lägger jag dessutom mycket tid på adserverskifte och har nära dialog med sajtutvecklare som implementerar nya script åt oss samt att jag lär upp övrigt personal i det nya systemet.
Smart Media ingår i affärsområdet Media Sales för de resebokningssajter som ingår i Etravelis portfölj, såsom Seat24.se, SuperSaverTravel.se, Gotogate.se och Travelstart.e för att nämna några. Därtill arbetar vi också med jämförelsesajten Flygresor.se.
På Delivery ser vi till att göra verklighet av de ordrar som våra säljare fått in från annonsörer. Vi har ett antal produkter som säljs och olika typer av processer gäller för bokning och leverans av uppsatta mål. Vi gör bland annat detta;
- Materialindrivning
- Bokningar hos externa partners
- Leveranskontroll internt såsom externt
- Leveransrapportering
- Analyser
- Skärmdumpar och Mock-ups
- Presentationer
- Programmatic Yield Optimization
- Ärendehantering i Jira