Efter att ha sökt nytt jobb i den här branschen kan jag intyga att det finns många spännande jobb i mediebranschen ute. Det finns efterfrågan på tekniska kompetenser men också efter redaktörer av olika slag som hanterar texter på webbplatser och som kan SEO.
Man hittar jobben på ett flertal olika sajter, direkt hos företagen men framförallt på jobbsöksajter och hos rekryteringsföretag. Vill du spana in olika typer av jobb kan du smidigt välja kategorier hos Metrojobb.se som listar jobb från både rekryterare och arbetsgivare.
Metro som var en av Sveriges största tidningar, hade en växande online-avdelning när jag tillträdde 2015. De sökte kompetens inom ett par extra spännande roller; teknisk projektledare och webbredaktör till olika projekt.
I annonser är det bra om det framgår vad som erbjuds den anställde i form av kollegor och lokaler. Nog så viktiga som lönen man förhandlar fram.
Exempel på beskrivning från arbetsplatsen Metro:
Vi som idag jobbar på online är mellan 23 och 35 år och vi är idag nära 20 personer på avdelningen. Metro har omkring 150 anställda.
Vi sitter i nyrenoverade lokaler på Regeringsgatan 105, mitt i city. Onlineavdelningen sitter tillsammans med tidningen Metros webbredaktion.
Webbredaktörer besitter en repertoar av kunskaper. Den kan vara en spännande roll som inkluderar arbete med webbtexter och förbättringsförslag av sajt och funktioner. Förutom att arbeta med innehållsproduktion för webb och digitala kanaler kan det också vara aktuellt med tryckmaterial för exempelvis tidning eller butik. Det innehåll som skapas kan vara riktat mot olika mottagare, såsom konsument, företag eller internt inom ett bolag.
För den som har läst Onlinemarknadsföring och specialiserat sig på PPC har branschen i flera år konstant efterlyst folk. SEM /PPC specialist kan arbeta för att driva utvecklingen och genomförandet av onlinemarknadsföringen samt att driva försäljning och trafik för företaget och hemsidan. En roll som kan passa perfekt för den som har läst samma utbildning som jag, Onlinemarknadsförare/Digital Marketing Manager hos Medieinstitutet.
Har man väl slagit sig i på banan med att arbeta med texter står hela mediebranschen vid en fötter!