Influencer,  Onlinemarknadsföring

Starta en egen pod

Genom att lyssna till alla intressanta talare så är det enkelt att komma på tanken att starta en egen pod, men det är något lättare sagt än gjort. I och med att bra utrustning är av vikt, liksom vid fotografering samt att underhåll och kontinuitet av publicering är av vikt så behöver man ha en plan bakom tanken. Har du tiden det tar att skapa poddavsnitt så är du halvvägs!

Starta en podd

1. Utveckla en plan. Som med allt annat man tar sig för så är det bra att hitta sin nisch, så att podden blir unik och inte konkurerar direkt med annan podcast. Tänk också till kring följande:

  • diskussionspodd eller intervjupodd?
  • ska allt publcieras direkt efter avslut eller är det en serie avsnitt som kommer ut med jämna mellanrum?
  • hur når du lyssnare och behåller dem?
    • någon tjänst såsom Soundcloud eller Libsyn, eller manuellt genom ett wordpressplugin?tekniskt, hur ska podden publiceras?

2. Införskaffa en mikrofon som du kan använda till den enhet där du spelar in podden. Säkerställ att du har ljudabsorberande (tyg!) golv, väggar och tak där du spelar in ljudet.

3. Bestäm dig för hur långa poddarna ska vara. De mest framgångsrika poddarna är mellan 45-90 minuter långa per avsnitt, men lättsmälta poddar på 15 minuter är lika uppskattad av de lyssnare som hör dessa.

4. Redigera podinspelningen, se till att få rutin på detta och hitta sätt att förbättre din inspelning utifrån redigeringsprocessen. Det finns flera system för redigering, Audacity är en gratisversion och duger fint för amatören. Klipp bort oönskat ljud, reducera brus och justera ljudnivån, vid behov lägg in intromusik.

5. Publicera podden, som en MP3-fil i egna kanaler är bra, samt att lägga upp på ett poddhotell som Libsyn, Podbean och Soundcloud. Att hålla sig till 125 kb/s och mono duger i många fall. Stereo ger nämligen dubbelt så stora filer. Exportera också som RSS-fil i de fall du vill nå ut i flera poddläsare. Publicering i iTunes kräver ansökning som genomförs genom iTunes Connect.

 

Det tar tid att bygga en lyssnarbas. Precis som att det tar tid att bygga upp en följarskara i Sociala Medier eller användare av ens hemsida. Så spridning är viktigt och relevant innehåll mot målgruppen nödvändigt.

 

Läs också: Influencer Marketing växer även som podcasts

Maria Grip är Onlinemarknadsförare som älskar webben, resor, träning och pyssel.

One Comment

Leave a Reply