Onlinemarknadsföring

Sajttrafikmätningar

Sajttrafikmätningar fyller ett syfte i marknadsföringsbraschen genom att sajtägare kan uppvisa den faktiska storlek på sajt man har. Med öppet redovisad, och gärna opartisk för äkthet, besöksstatistik uppvisas status gentemot användare, annonsörer, finansmarknad och andra intressenter.

Under de senaste åren har dessvärre de största sajterna i Sverige hoppat av all typ av offentlig och opartisk mätning, så därför kan man inte längre se besöksstatistik för sajter som Aftonbladet och Expressen på de plattformar som uppvisar sajttrafik. Orvesto Internet mäter fortfaranande dessa större medier till stor del så information om sidvisningar går att få genom Kantar Sifo.

TravelGrip.se mätte och redovisade sajttrafik på SIS-Index

SIS-Index / Svensk Internet-statistik har varit en kostnadsfri tjänst för sajtägare att använda. TravelGrip.se hade medan SIS-index fortfarande existerade en koppling ur Google Analytics med SIS-Index så att besökstatistiken kunde redovisas där.

Bland 513 webbplatser (november 2018) låg TravelGrip.se på plats 424 under vecka 45 2018. Vad som var spännande var att se att sajten låg lite högre än andra potentiellt intressanta sajter, och med detta sporrades jag till att utföra ett än bättre arbete med resesajten.

När man klickade på sajtens namn fick man se en utveckling under 12 månader, och här syns tydligt att sajten tappade trafik i början av maj (vilket jag noterat också i Google Analytics).

 

 

 

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Maria Grip är Onlinemarknadsförare som älskar webben, resor, träning och pyssel.

Leave a Reply