Sedan i oktober har jag börjat på ett nytt jobb och arbetar nu som Programmatic Manager vilket i titeln indikerar arbete med den programmatiska banneraffären. Programmatic annonsering innebär automatiserad bannerannonsering förenklat förklarat. Detta är något som växer bland medieköpare såsom mediebyråer och annonsörer eftersom det innebär en automatiserad metod att köpa sitt medie/reklamutrymme med mindre kontakt med publicist och skapande av orders = tidsbesparande arbete.
Programmatic Manager hos Etraveli
Jag är placerad hos Etraveli Smart Media i Stockholm, men huvudkontoret för Etraveli är i Uppsala så arbetet innebär också resor till denna härliga stad. Smart Media ingår i affärsområdet Media Sales för de resebokningssajter som ingår i Etravelis portfölj, i Sverige; Seat24.se, SuperSaverTravel.se, Gotogate.se och Travelstart.e för att nämna några. Därtill arbetar vi också med jämförelsesajten Flygresor.se.
Att arbeta med Programmatic är verkligen nästa steg för bolag som arbetar med annonslösningar på sajter, såsom klassisk bannerannonsering. I tidigare roller har jag arbetat med bannerannonsering och adserving och är något av en expert på det området. Därtill ingår en del andra ansvarsområden och delaktighet i andra projekt i min roll som kan relatera till hela det digitala medielandskapet. Så rollen är inte begränsad till just optimering av bannerkampanjer. Något vi på Smart Media brinner för är att utveckla nya annonslösningar åt våra kunder så vi är några som ingår i en Business Development grupp där vi delar med oss av idéer, räknar på eventuella utfall och estimerar implementeringsprocesser vilket är mycket kreativt och berikande.
Jag sökte mig till Etraveli Smart Media dels för att utvecklas i en mindre säljorganisation och dels för att arbeta under Helena Sjögren, en person med lång erfarenhet inom Media i Sverige och som har goda lovord från tidigare anställda.
Med det här gänget är allt möjligt!