Onlinemarknadsföring,  Webguide

Kom igång med Marknadsanalys

Marknadsförare eller ej, att göra en ordentlig marknadsanalys är minst lika viktigt som en bra affärsplan. Kom igång med marknadsanalysen för just din nisch genom nedan enkla första steg.

Ny inom digital marknadsföring?

För den som är novis inom onlinemarknadsföring så rekommenderar jag följande första steg:

  1. Läs på om alla olika termer och lär dig dess innebörder.
  2. Gå en kurs i Digital Marknadsföring.
  3. Djupdyk hos experter;

Vad innebär egentligen CPA, CPC, CPL, CPM, CPO, CPV, CRO?!

Med koll på ovan steg är man definitivt redo att komma igång med sin onlinebusiness, och att genomföra en ordentlig marknadsanalys.

Kom igång med digital Marknadsanalys

Syftet med att göra en marknadsanalys är att facilitera strategiska beslut kring marknaden, tydliggöra utveckling av marknadsstrategier och för att kommunicera grunden för bolagets strategi internt och/eller externt. Utan tydligt avgränsat fokus så finns det risk att analysen blir för bred och irrelevant, så man behöver definiera marknaden så tydligt man kan.

  1. Sätt ramverket
  2. Hitta den digitala målgruppen
  3. Skapa persona
  4. Gör ordentlig sökordsresearch
  5. Identifiera konkurrenterna och deras svagheter

Google blir ett bra hjälpmedel i och med att man i sökfältet på google.se/google.com direkt får upp “förslag” på sökfraser. Dessa förslag är egentligen en spegling av vadf andra människor har sökt på och med den informationen får du snabbt reda på om dina hypoteser om marknaden och produkterna stämmer. Därtill kan du utforska vad man mer har sökt på inom området. Även gällande konkurrentanalys kan man använda Google, närmare bestämt produkten Google Alerts. Man ställer in att får ett mail när någon (t.ex en konkurrent) har nämnt de sökord du valt att prenumera på.

För att kolla på vad konkurrenterna gör för marknadsaktiviteter så kan man börja med att kolla deras sidor på Facebook, LinkedIn och Instagram samt undersöka vilka resultat de får där. Genom att kontrollera länkar de delar med sig av så kan man utröna målgrupper för annonsering. Genom deras backlinks finns möjligheter för dig att förbättra din contentstrategi samt också att genera leads från kunder som klagat på varumärket eller produkt.

Med leads, alltså potentiella kundkontakter, kan man hitta nya kunder och promoters/ambassadörer för varumärket. Med detta är vi inne i nästa fas av affärsstrategin, och då är det intressant att läsa på om outbound och inbound marketing.

Läs vidare om: Att satsa på Inbound Marketing

Maria Grip är Onlinemarknadsförare som älskar webben, resor, träning och pyssel.