Influencer

Vad gör en Influencer?

Det är ett trendande ord, och yrke. Men vad gör en Influencer egentligen? Vad tar denne betalt för i sitt arbete?

På sidan om heltidsarbete så är jag också en Micro Influencer. Micro för att jag inte har så stor följarbas ännu men de är verifierade personer och inte bots eller ens köpt följarskara. En Influencer är en person som kan påverka genom tips, rekommendationer och har funnits i alla tider. Din mamma kan vara din viktigaste influencer för att hon tipsar om diverse nyttiga saker som är bra för dig att känna till!

Här benar jag ut hur en Influencer arbetar och vad samarbetespartners (såsom varumärken) kan förvänta sig av ett samarbete.

Ramverket och mätning av räckvidd och engagemang

Grunderna i ramverket för en annonsör innebär att veta vilken målgrupp man vill nå, hitta rätt influencer baserat på syftet med kampanjen, och mät resultatet!

I samarbete med en influencer når du dennes målgrupp, alltså dennes följare/läsare. Det rekommenderas varmt att varje enskild influencer marknadsför varumärken/produkter som är relevanta med mediet i övrigt och för målgruppen/mottagarna. Vanligen räknar man ut hur många individer man förväntas nå med sitt budskap genom influencerns nätverk, influencern kan också komma att ta betalt per “individ/kontakt”, t.ex 1 kr i kontaktkostnad.

Engagemanget bygger på responsen hos målgruppen, kommentarer och likes är resultat av effekt som budskapet har haft.

Tilliten som målgruppen har för influencern är det viktigaste och heligaste, om tilliten brister tappar influencern följare och varumärket därmed räckvidd.

För användning av Instagrammers behöver annonsörern begära statistik direkt av influencern, så länge de är fristående från nätverk och agenturer.

Tidsåtgång

I ett samarbeta går det tid till följande arbete:

  • Korrespondens med uppdragsgivare
  • Strategiarbete
  • Skrivande
  • Fotograferande / Bildredigering
  • Utkast korrektion
  • Fakturering
  • Publicering (på sajt och/eller i sociala medier)
  • Kommentarshantering, hålla hög svarsfrekvens gentemot följare är av stor vikt
  • Mejlkorrespondens med följare/läsare
  • Utvärdering av samarbete

Hur mycket tid som läggs på varje enskild del skiljer sig åt mellan olika uppdrag, men hittills har ett samarbete som innebär en text som publiceras på ett ställe tagit ungefär 5 timmar i anspråk.

Skulle man ta 1000 kr i timmen (som många konsulter gör) så hamnar notan på 5000 kr (ex. moms). Jämför det med att ett inlägg hos mig har ett fast pris på 800-1000 kr beroende på storlek (antal ord).

Se inluencern som en fristående contentbyrå, helt enkelt en expert på ämnet.

Innehåll skapat av influencern

Att innehåll/budskap skapas av influencern själv är, för mig, hela poängen. På så vis publiceras budskap på samma sätt som i influencerns övriga inlägg och det håller därmed hög trovärdighet.

Uppdragsgivare kan se till att köpa logg det material som skapas av influencern, men detta måste avtals innan uppstart.

Viktigt också att komma ihåg att en text som redan är publicerad på en webbplats inte bör publiceras i sin helhet med indexering av sidan i och med att innehållet då dupluceras och rankingen i sökmotorer minskar för båda parter som resultat.

 

Se vilka samarbeten jag har genomfört och kan erbjuda: Maria Grips Portfolio

Maria Grip är Onlinemarknadsförare som älskar webben, resor, träning och pyssel.