Som researrangör har man tillgång till mängder av data om sina kunder och kan med rätt verktyg och strategier göra nykunder till återkommande kunder utan alltför stor ansträngning. Att resa är ju nämligen något positivt (generellt sett) och flygbiljetter är en produkt som mänger av människor köper om och om igen. Men trots detta sackar många aktörer efter, framförallt kanske på grund av att man inte har de rätta plattformarna i vilka kunderna rör sig.
Insikter för researrangörers marknadsstrategi
Google delar med sig av viktiga insikter på Think with Google, och ur denna undersökning kan man enkelt dra några direkta slutsatser.
Digitalt är det som gäller, färre och färre blir de som köper resor via fysisk butik eller på liknande sätt. Grundläggande fakta är att användarna/kunderna finns på flera ställen i sin jakt på flygbiljetter (eller andra produkter), man måste som varumärke följa kundresan (Customer Journey) i de rätta kanalerna och plattformarna, vilket är spretigt.
Med digitalt behöver man också inkludera mobila enheter, såsom smartphones och surfplattor. I både datormiljö liksom mobilmiljö möter man enklast potentiella och befintliga kunder.
“Today, people have more booking options than ever at their fingertips. And marketers must evolve their strategies to meet customers where they are.
Lojaliteten bland resenärer, som återkommande kunder, är inte så hög som man vill hoppas på. Lojalitetsprogram når inte ens topp tre bland de aspekter som spelar in när man väljer bolag att boka med. Endast 46% anser att det är viktigt, efter följande:
- Kundservice (60%)
- Användarvänlig hemsida (55%)
- Onlinerecensioner (50%)
Så ur sin kunddata kan man ta fram följande information och dra slutsatser ur den, såsom Kundserviceärendetyper, Kundservicebemötande och Tillgänglighet. Hur upplevs detta?
Onlinerecensioner eller andra liknande lösningar (t.ex Facebook sidor) ger svar på tal, denna feedback, positiv som negativs går att arbeta jättebra med.
En användbar hemsida, desktop eller mobilversion/app, upplevs på olika sätt. Även gällande denna aspekt kan man dra synpunkter från recensioner, kundärenden och såklart genom att skicka enkät till kunderna.
Segmentera kunderna i olika grupper, man kan som bolag och marknadsförare rikta sig mot både priskänsliga kunder liksom de som inte alls är priskänsliga – fast med olika budskap.
Det finns en mängd CMP plattformar (Creative Management Platform) som hjälper varumärken i sin digitala marknadsföring, med allt från format till budskap. Skapa dynamiska annonser och nyhetsbrev som riktas mot rätt målgrupp.
“Attitudinal loyalty relates to how loyal a traveler feels, and behavioral loyalty refers to how loyal a traveler acts. Which group are you speaking to? – KÄLLA: Google/Greenberg, U.S
I och med att man arbetar digitalt finns det fler möjligheter än någonsin att slå samman köpintentionssignaler, köpdata och automation och ha detta som grund i din marknadsföring
Jag rekommenderar dessutom att man också gör en digital marknadsanalys inför sitt strategiarbete. Detta för att tydligt definiera marknaden man är verksam inom.