Internetworld har tagit hjälp av Christofer Brugge från Search Integration för att reda ut vad e-handlare måste tänka på och arbeta med, särskilt ur ett sökperspektiv.
De mest elementära tipsen, som url-struktur, title- och description-taggarna samt spindlings- och indexerbarhet hanterar de flesta professionella e-handlare i dag relativt bra och det existerar redan flera grundläggande guider om detta som är lätta att hitta på nätet.
Övrig fokus bör ligga på
- Analys
- Unikt Innehåll
- Länkstruktur
- Öppna upp för konversation
- Delning
Brugge går igenom dessa arbetsområden i artikeln “Fem viktiga söktips för e-handlaren“.
Trender inom E-handel
För att utreda ens möjligheter att lyckas kan man analysera marknaden genom hjälp av Postens e-barometer, enligt fakta från den utgörs e-handeln av följande branscher:
Hemelektronik: 6,7 miljarder.
Kläder och skor: 6,0 miljarder.
Böcker och media: 3,0 miljarder
Övrigt: 11,8 miljarder*
Det kryllar av e-butiker som fungerar som ett slags hobbyprojekt, dessa behöver man inte se som sina konkurrenter.
Läsvärt
Boken E-handlarens Handbok är ett rekommenderat verktyg för den som är i uppstartsfas av en e-handel. I boken tar författaren Urban Lindstedt upp en massa nyttig fakta.