Onlinemarknadsföring,  Verktyg

Tips till E-handlaren

Internetworld har tagit hjälp av Christofer Brugge från Search Integration för att reda ut vad e-handlare måste tänka på och arbeta med, särskilt ur ett sökperspektiv.

De mest elementära tipsen, som url-struktur, title- och description-taggarna samt spindlings- och indexerbarhet hanterar de flesta professionella e-handlare i dag relativt bra och det existerar redan flera grundläggande guider om detta som är lätta att hitta på nätet.

Övrig fokus bör ligga på

  1. Analys
  2. Unikt Innehåll
  3. Länkstruktur
  4. Öppna upp för konversation
  5. Delning

Brugge går igenom dessa arbetsområden i artikeln “Fem viktiga söktips för e-handlaren“.

Trender inom E-handel

För att utreda ens möjligheter att lyckas kan man analysera marknaden genom hjälp av Postens e-barometer, enligt fakta från den utgörs e-handeln av följande branscher:

Hemelektronik: 6,7 miljarder.
Kläder och skor: 6,0 miljarder.
Böcker och media: 3,0 miljarder
Övrigt: 11,8 miljarder*

Det kryllar av e-butiker som fungerar som ett slags hobbyprojekt, dessa behöver man inte se som sina konkurrenter.

Läsvärt

Boken E-handlarens Handbok är ett rekommenderat verktyg för den som är i uppstartsfas av en e-handel. I boken tar författaren Urban Lindstedt upp en massa nyttig fakta.

Maria Grip är Onlinemarknadsförare som älskar webben, resor, träning och pyssel.

Leave a Reply