För att motverka stress kan det vara bra att ge sig själv andrum på morgonen, innan man verkligen störtdyker ner i inkorgen på jobbet eller sätter sig och ringer de första samtalen för dagen. Alltför många jag känner är stressade över hur mycket mejl de har att gå igenom så snart de anlänt till arbetet, eller på väg till arbetet genom sin smartphone. Visst är det fantastiskt att vi kan vara uppkopplade konstant och har möjlighet att arbeta dygnet runt, men i och med detta behöver vi sätta egna gränser för vart jobbet tar vid och när man har sin lediga tid.
Sätt upp små regler för akuta ärenden
Om man behöver vara tillgänglig för akuta ärenden så kanske man kan se till att man blir kontaktat via sin mobil istället för att man ska kolla igenom e-posten konstant. Ett samtal eller sms kan informera om att det är dags att kolla mejlen. Det finns dessutom hjälpmedel som kan sortera mejlen åt oss, på så vis kan man ställa in vilka som får prio att synas, kolla t. ex. AwayFind.
Djupdyk inte i mejlen det första du gör
Visst är det skönt att scanna av inkorgen det första man gör, men se till att ha vaknat ordentligt för detta. Kanske har du tid att njuta av e kopp kaffe väl på plats på kontoret och uppdatera dig kring vad som händer för övrigt i världen innan du betar av alla ärenden. Jag vet att många hoppas över frukost hemma och går direkt till jobbet där de äter frukost/dricker kaffet vid sin plats. Själv äter jag en stadig frukost hemma, läser lite nyheter och tar det lugnt för att sakna vakna till liv, därefter tar jag en promenad till jobbet och när jag väl är på plats har jag vaknat och är redo att ta mig an arbetsdagen.
Byte av miljö
Det blir att populärare att jobba hemifrån eller sitta på en annan plats än kontoret emellanåt. På så vis kanske kreativiteten vaknar till liv, man störs mindre av frågor från kollegor och man träffar nya människor. Kan man inte sitta på annat ställe kanske man i alla fall kan klämma in en promenad under en stressad dag, frisk luft kan göra underverk!
Planering i kalender
Många har flera kalendrar i vilka de bokar upp antingen arbetsrelaterade saker eller privata händelser. Min rekommendation är att bara använda sig av en kalender, i arbetskalendern kan man lägga in privata möten och tider för diverse göromål.Om man bara använder en kalender har man allt på en och samma plats och behöver inte fundera kring om möten krockar, det optimera din tid, du får en snabb överskådlig blick över ditt schema och kan snabbare ta ett beslut gällande nya bokningar.