Onlinemarknadsföring

Underhållning- och mediabranschens utveckling till 2021

PWC trendspanade i 2017 kring underhållning- och mediabranschens utveckling till 2021, och kom till några tydliga insikter som kan vara värda att ha i åtanke om man är verksam i denna bransch.

Tekniksatning, användarupplevelse och internetreklam

Det är inte längre bara retail/detaljhandel som behöver fördjupa sig i kundupplevelse och användaranalyser, det gäller även andra branscher som har användare som konsumerar något. Det kan  vara nyheter på en dagstidning, likaså TV-serie på en streamingtjänst.

Google och Facebook har som bekant tagit stora andelar reklamutrymme som förut gått till förlag och dagstidningar och internetreklamen har sedan 2016 genererat större intäkter än tv-reklamen. Inräknat förvisso sökordmarknadsföring som är stort på Googles plattformar, både med banners och med sökord.

Det förväntas också en ökning av intäkter från e-sport tävlingar som genomförs med hjälp av dator och/eller spelkonsol.

Att lyckas inom underhållnings- och mediebranschen

1.Störst tillväxtpotential tros marknaden för företagsinformation ha. Bevandra dig i forskningsdata för att förstå kundbeteende och bryt sedan ner den samlade informationen till insikter. Med Big Data och artificiell intelligens (AI) kan du personifiera och anpassa innehåll och upplevelser.

2.Använd dina insikter om användarna för att bygga upp varumärket. Hängivna användare blir ambassadörer som kan dela din passion för produkten eller tjänsten.

3.Använd ny teknik där det är applicerbart, med mål att skapa en överlägsen användarupplevelse.

4.Marknadsför produkt eller tjänst genom internetreklam, fördjupa dig i de olika digitala kanalerna för att hitta bästa sätt för er att nå ut till fler kunder/användare. Utför en Marknadsanalys.

5.Anlita och uppmuntra förändringsbenägna medarbetare som kan vara med på resan in i framtiden.

Källa: Global Entertainment & Media Outlook 2017-2021

 

Digital mognad hos företag är viktigast

En företagskultur som uppmuntrar innovation och användning av ny teknik ligger i framkant jämfört med aktörer som inte håller samma nivå. Innovation kan komma ur insikter, både kring omvärlden men också om det egna företaget, produkjter och användare/kunder.

Pwc kom fram till att mogna organisationer har dubbelt så hög sannolikhet att skapa hög omsättnings- och lönsamhetstillväxt. Att ha passion för kunden, förstå dennes behov på djupet gör att man kan skapa upplevelser som står ut – och uppskattas.

Våga experimentera! testa och skörda bland idéer, bygg protyper, testa med kunder och användare och nå resultat snabbt och kontinuerligt.

Tänk på hur du definierar och levererar digitala initiativ i dagsläget, tänk sedan utanför boxen. Inkludera medarbetare och kundinteraktioner på alla steg efter vägen. Investera i att skapa en kultur av teknisk innovation och anpassning.

Trots långsamma framsteg med att utveckla digitalstrategier och för att utforska ny teknik, förblir chefer engagerade i digitalt som drivkraft för tillväxten.

Nära tre fjärdedelar (73%) citerar omsättningstillväxten som en fördel för sina digitala initiativ, följt av ökad vinst (47%) och minskade kostnader (40%).

Det finns ett växande bevis på att ny teknik och nya verksamhetsmodeller kommer att förändra hela branscher.

Maria Grip är Onlinemarknadsförare som älskar webben, resor, träning och pyssel.

Leave a Reply