Onlinemarknadsföring

Bra att känna till om Instagram som marknadsföringskanal

Oavsett om man är marknadsförare eller influencer så finns det saker som är extra bra att känna till om Instagram som marknadsföringskanal.

Framförallt som är bra att känna till om Instagram som marknadsföringskanal är att kanalen riktar sig mot vanliga användare/människor som vill se bilder ur andras vardag/liv.

Det är alltså inte en traditionell mediekanal som Dagspress eller TV, men rörligt finns också på Instagram som hela tiden utvecklas.

Instagram som marknadsföringskanal

Tidigare har jag skrivit om att det är bra att investera i denna form av marknadsföring eftersom reklamtröttheten ökar i andra digitala kanaler. Vill man nå en yngre målgrupp, som ändå blir allt äldre (80-talisterna närmar sig 40 nu), är det vettigt att djupdyka in i kanaler som Instagram och Snapchat.

Instagram ägs av Facebook, så därför är många Instagramkonton kopplade till antingen personer på Facebook eller sidor/pages på Facebook. När man köper räckvidd/reklamytor i Instagramappen hanteras betalningen genom Facebook. Man kan välja att betala med Paypal och där ha ett kort anslutet.

Fejkföljade och fejkkonton/användare förekommer i hög grad. Så en marknadsförare som köper räckvidd behöver granska de samarbetspartners (influencers) den vill ha i sin kampanj. Resbloggen FreedomTravel.se skrev nyligen om detta som kan vara till hjälp för influencers.

Fejk på Instagram

Att köpa följare på Instagram har blivit en stor industri, de följare man köper är botar i stora datorfarmar. De har vanligen ingen bild och namnen brukar inkludera siffror. Därmed är det ganska enkelt för en influencer att välja att blockera en sådan användare. Men det är det få som gör.

En av anledningarna till att det förekommer så mycket fejk, och att influencers köper följare, beror mycket på att annonsörer och marknadsförare fortfarande baserar annonsköp på respektive följarantal. I många fall kompletterar man med engagement rate, men det går också att fejka med köp av kommentarer och likes.

 

Falskt beteende på Instagram

Profiler på Instagram som vill försöka växa organiskt använder sig av en speciell teknik, som är rätt så falsk emellanåt, man väljer att följa mängder av andra influencers med förhoppning att de ska följa en själv, när de gör det väljer man att avfölja. På så vis får man ner antalet som man själv följer och kan styra så att ens följarskara är högre.

Verktyg för hantering av Instagramposter

Som influencer finns en mängd verktyg (appar) som kan underlätta för ens publicering. Såsom att hålla ett och samma filter på fotona och schemalägga poster:

  • Later/Latergramme – appen har en bra schemaläggningsfunktion och därtill har man möjlighet att konstant förhandsgranska hela ens flöde vilket kan hjälpa en att ha ett enhetligt konto.
  • UNUM – appen har Instagrams filter och ruta för caption. Dock är en hashtag förifylld, vilket man behöver sudda ut i varje post. Appen är inte supersmidig, i jämförelse med Instagram, men schemaläggningen kan vara värd att använda.
  •  

Verktyg för marknadsförare

För att snabbt granska och för en överblick av öppna profiler på Instagram kan man med fördel använda sig av följande aktörer:

Branschcertifierade aktörer

Det finns några nätverk och agenturer som branschorganet IAB Sverige har granskat och certifierat. Det innebär att just dessa aktörer är seriösa samarbetspartners till både annonsörer och influencers:

  • Beatly
  • Cure media

Samarbete med Influencers är ett tidskrävande arbete, där annonsör och influencer har fördel av att kunna hitta infallsvinklar som en traditionell reklamkampanj inte kan ha.
Som marknadsförare är det bra att förstå den tidsplan som kan krävas:

Från: https://mariagrip.se/vad-gor-en-influencer/

Reklam ska se ut som reklam

Som influencer är det viktigt att du i samarbeten alltid ser till att inte dölja eller vilseleda om det verkliga, kommersiella syftet med budskapet. Ha tydlig reklammarkering i början av texten i ett inlägg!

Marknadsförare och annonsörer har del i att säkerställa att influencern, precis som en annan mediepartner, annonsmärker korrekt.

 

Maria Grip är Onlinemarknadsförare som älskar webben, resor, träning och pyssel.

Leave a Reply