Onlinemarknadsföring

Content Marketing

Hur spännande är det inte med det växande området Content Marketing? En del inom marknadsföring som ligger i linje med mina kreativa sidor.

Vad innebär Content Marketing?

Denna typ av kommunikation, idag vanligen på sajt eller i sociala forum, erbjuder kunder och allmänhet användbar information medan de rör sig på nätet, till exempel under en kundresa inom e-shopping, utan att peppra på med säljande budskap som t.ex TV reklam.

Oavsett form så är målet att i dess enklaste form nå fram till och bibehålla kunder genom att erbjuda dem något av värde.

Det är, som jag ser det, ett renare sätt att öka varumärkeskännedom och är applicerbart inom olika branscher, egentligen både mot konsumenter liksom företag.

Genom att köpa content produktion och publicering kan företag utöka marknadsmixen och på samma gång skapa något bearbetat och uppdaterat.

Influencer Marketing

Ett annat spår är att ta hjälp av influencers, det vill säga bloggare, det är vanligt med samarbete mellan företag och bloggare för att nå ut till respektive bloggares målgrupp. Medieköpare vinner på att nå ut till en grupp mottagare utan att köpa kompletterande trafik.

I dessa fall skapar antingen bloggaren själv allt content eller så publicerar denne ett sponsrat inlägg av beställare och publicerar i sin bloggmiljö. Det är vanligt att det i detta också ingår push i influencerns sociala kanaler.

Som micro influencer med sajten TravelGrip.se har jag nu några års erfarenhet av att dels skapa eget objektivt innehåll men också dels av att publocera sponsrade inlägg, både skapade av mig eller tillhandahållet av beställare.

Maria Grip är Onlinemarknadsförare som älskar webben, resor, träning och pyssel.

One Comment

Leave a Reply