Onlinemarknadsföring,  Verktyg

Driva e-butik

Sedan sensommaren 2010 driver jag e-butiken Create2day.se, och säljer garn och hobbymaterial. När jag lanserade butiken hade jag inte alltför stor konkurrens, det fanns (och finns) stora aktörer som jag vet att jag aldrig kommer att kunna konkurrera med, men antalet mindre aktörer var greppbart och jag såg chansen att etablera en enkel, snygg och lättnavigerad webbutik. Flera av de dåvarande mindre aktörerna använde sig av Open Source lösningar till sin butik vilket allt som oftast inte var layoutmässigt snygga eller användarvänliga.

E-handelsplattform

Efter ett par månader av provande av e-handelsplattformar valde jag att samarbeta med Nordisk E-handel, detta har fungerat bra och de som leverantör har hjälp mig i fråga om problem och uppdaterar sin programvara kontinuerligt.

Trafik

Trafiken driver jag in från AdWords och har inte kunnat ordna så att sajten hamnar på första sidan i det organiska söket så antingen är det något i butikens innehåll som inte verkar relevant för Google eller så är sajtens plattform inte bäst lämpad för SEO. Detta är något jag inte längre lägger ned alltför mycket tid på eftersom det är många andra bitar med företagandet som tar upp mycket tid. Alla texter skriver jag själv, liksom fotar jag produktbilderna och hanterar all lagerföring och leveranser.

SEO för e-butik

Betallösningar

Populäraste betallösningarna

Att välja partner för betallösningar är en annan del som krävde efterforskning innan jag visste vilka jag skulle samarbeta med. I den hyrda e-handelsplattformen finns lösning med Payson integrerad vilket betyder att jag bara behövde skaffa konto hos dem för att kunna sätta igång med att ta betalt, hos Create2day.se kan man därmed välja att betala med Visa, MasterCard eller direktbetalning via bank. Samarbetet har fungerat smidigt och jag tycker att de tar en relativ låg avgift för betalningarna. Vad jag har valt att inte använda är fakturabetalning, detta trots att denna betalningsmetod är populärast bland svenska konsumenter i deras e-shopping.

Räkna med att det tar tid i uppstartsfasen, även för en butik som hobbyprojekt. Det går inte att räkna samman de timmar jag har lagt ned på textproduktion, bildproduktion och administration i allmänhet!

Maria Grip är Onlinemarknadsförare som älskar webben, resor, träning och pyssel.

Leave a Reply