Innehåll i mejl är viktigt att tänka igenom om man skickar nyhetsbrev. Som före detta e-handlare har jag lagt ner många timmars arbete på utformning av och innehåll i mejl till kunde och kan rekommendera e-handlare att lägga ner extra tid på att analysera sitt innehåll i alla former av brev man skickar elektroniskt till sina kunder/prenumeranter.
När det gäller e-postmarknadsföring pratar man om öppningsfrekvens (kan mätas via t.ex. Google Analytics), säljande ämnesrad (kort och med attraktivt erbjudande), interaktion från mottagarna, länkning till sociala medier och sajten, Alt-texter till bilder och särskilt riktade brev till mottagare som inte varit aktiva under en lång tid.
Det finns företag som hjälper till med e-postmarknadsföringen och framförallt har plattformen man behöver för att smidigt skicka ut nyhetsbrev, t.ex. Apsis.
Zalando tar tillfället i akt och fyller beställningsbekräftelser och leveransbekräftelser med vettig information. Såsom detta aktuella erbjudande om 100kr rabatt om man tecknar upp sig som prenumerant på nyhetsbrevet.