Det finns nu ett ledigt Trafficjobb hos Metro ute som också innebär kompletterande roll som Webbanalytiker. En perfekt roll för den som gillar att ha många bollar i luften, optimera och hantera displaykampanjer, sitta med statistik och mata värden och ur denna statistik skapa analyser. Något jag tycker är roligt och har jobbat med i flera år nu!
Fullständig jobbannons finns hos Metrojobb.se, en av Metros sajter som ingår att hantera i rollen som Traffic och Webbanalytiker.
Vad innebär rollen “Traffic”?
Rollen Traffic har funnits i mediebranschen i många år men har förut syftat på en person inom printavdelning, idag kan man även vara digital Traffic. Man kan arbeta både hos publicist (sajtägare), på en byrå i samrådan med medieplanerar eller hos säljbolag som samarbetar med flera publicister. En Traffic kan arbeta med vissa eller samtliga av följande punkter:
- Administration och koordination av annonskampanjer vilket innebär att skapa kampanjer, efterlysa och lägga in material, optimera under kampanjen gång och slutligen leverera slutrapporter.
- Agera säljsupport gällande bokningslägen och leveranser av annonskampanjer.
- Mäta och analyser data.
- Hantera HTML och JavaScript vad gäller material/banners.
- Teknisk problemlösning.
- Programatic- och backfill-hantering av det osålda utrymme som sajten kan ha.
Bra kunskaper att ha för en roll som Traffic:
- Marknadsföring, specifikt onlinemarknadsföring
- Kommunikation och viss förståelse ör säljprocesser och offerering
- Kundservice
- Officepaketet eftersom man arbetar mycket i excel exempelvis
- Systemerfarenheter, kan man ett system kan man lära sig flera
One Comment
Pingback: