Onlinemarknadsföring

Räckvidd och annonsering i Facebook

Annonsering växer i Facebooks miljö, mycket kanske för att deras algoritmer kontinuerligt uppdateras (för deras primära syften) så att man som företag inte längre får samma spridning av sina inlägg organiskt utan behöver köpa räckvidd istället för att garanteras spridning. Det är därför bra att känna till ett par grunder om funktioner i Facebook för sin marknadsföring, som i många fall innebär att man vill uppnå många delninga och “likes”.

Skapa en dialog för att få räckvidd

Ju fler reaktioner, desto bättre räckvidd. Om du är med i, eller skapar en dialog om något som engagerar så får du kommentarer, delningar och gillanden från användarna. Inte nödvändigtvis helt relevanta mottagare men ändå engagerade sådana. Personlina inlägg väger såklart tyngst, i och med att detta är en sociala medie-plattform och inte en webbplats där du nyktert publicerar företagsnyheter eller produktnyheter. Målsättningen bör vara att skapa och nyttja ambassadörer bland följarna, för personliga rekommendationer väger lika tungt idag såsom för ett tiotal år sedan.

Köp tafik för att få mer räckvidd

Även för köpt räckvidd gäller principen att reaktioner skapar bättre/större räckvidd. Här kan man vara lite mer strategisk och se vilka vanliga inlägg har fungerat bra och kan gynnas av ytterligare “boost” och tvärtom, vilka betalda inlägg har fått bra respons och går att följa upp i fler vanliga inlägg?

Många rekommenderar att lägga hela budgeten man tänkt sig på ett och samma inlägg, inte dela upp per automatik på flera inlägg.

Var aktiv och engagera dig i realtid

Kommentarer ska besvaras så snart som möjligt, helst i realtid. Kom också ihåg att svara på alla kommentarer, inte bara ett urval. Får du igång konversationer ger detta troligen en än större spridning av inlägget. Idag kan man också välja andra reaktioner än endast “gilla”, använd detta själv också då Facebook sägs värdera dessa nya reaktioner lite högre än äldre traditionella reaktioner.

Ju längre du och mottagarna kan hålla inlägget levande, desto bättre i och med att Facebooks algoritmer sägs uppskatta och premiera detta. Men lägg också ut inlägg som är mer aktuella löpande så att du inte fastnar i något “gammalt”.

Något annat som kan väga tungt i Facebooks miljö är videoinnehåll, så har du möjligthet bör du skapa inlägg med video.

 

Maria Grip är Onlinemarknadsförare som älskar webben, resor, träning och pyssel.

Leave a Reply