Influencer

Influencer Marketing 2018 och framåt

Utvecklingen för Influencer Marketing 2018 och framåt förväntas bara öka såsom den gjort stadigt sedan några år tillbaka. Annonsörer och varumärken har lagt, och fortsätter att lägga, stora investeringar i stora influencers, särskilt Instagrammers och Youtubers.

Stora influencers har bred räckvidd och det innebär att de kan nå hundratusentals följare, vilket gör kampanjen i denna kanal till ett bra komplement till traditionell marknadsföring liksom annan digital marknadsföring.

Reklaminvestering hos Influencers

Det ligger rätt i tiden för annonsörer att investera i denna form av marknadsföring eftersom reklamtröttheten ökar för andra digitala kanaler, och allt fler människor, särskilt unga, använder sig mycket av sociala medier.

Att konsumtionen av traditionella medier, alltså tidningar oavsett analog eller digital, har minskat och förändrats  innebär att dessa inte längre är den främsta källan till information och inspiration. Det påverkar nyhetsflödet och intaget.

Många i åldrarna 16-35 använder dessutom aktivt ad blocker i webbläsare för att filtrera bort reklam i digitala medier, och det appliceras framförallt på displayannonser (banners). Men en ad blocker kan (idag) inte känna av ett innehållssamarbete som Influencer Marketing (IM) innebär. En influencer skapar ett inlägg i en social kanal, eller på egen sajt, och märker upp detta med en tydlig annonsmärkning i textform, det hanteras därmed inte genom ett annonshanteringssystem vilket ad blockers enkelt känner av.

Engagemang (engagement rate) och antal följare är de vanligaste måtten av en reklamkampanj inom IM.

Räkna ut Engagement Rate

Inläggsreaktioner / totalt antal följare ✕ 100

Kombinera inläggets totala antal interaktioner, det kan vara kommentarer, likes och shares. Men varje typ av interaktion räknas endast en gång, en person som kommenterar ett flertal gånger kan bara räknas som 1. Men om en och samma person både gillar och kommenterat kan man räkna 2.

Exempel: Du har 2,000 följare och ditt inlägg fick 300 likes, 50 sparade/saved, 10 kommentarer och 18 shares = 378 totala engagements.

378 / 2000 * 100 = 18.9 % engagement rate

Nivåer av Engagement rates

18% i engagement rate är ett toppvärde. Normalt ligger en stor influencer på 3 – % i engagement rate.

Läs också: Vad gör en Influencer

Räkna ut reklaminvestering per influencer

Influencer Marketing Hub har förenklat för marknadsförare hur man snabbt kan få en överblikck av utvalda influencers och se ungefärligt pris för investering. Allt man behöver är Instagrammerns användarnamn.

När jag kollade status för @travelgrip fick jag nedan resultat. Hur pontetiell intjäning per inlägg räknas ut har jag inte riktigt grepp om, jag har på Instagram ännu inte fått betalt för att publicera ett inlägg.

Micro Influencers

Nu växer även trenden att satsa på mindre influencers, som må ha en mindre skara följare men där influencern oftast står närmare sina följare och har en mer autentisk relation med dem. Det myntade ordet är micro-influencers, och dessa är vanligen kopplade till en viss genre eller område, och är inte lika breda som giganterna.

En micro influencer har normalt har mellan 1 000 och 100 000 följare i sociala medier och de kan vara startka i olika kanaler eller flera kanaler samtidigt. Förutom att innefatta bloggare och sociala medie-aktörer så kan man hitockså räkna akademiker, branschanalytiker, forskare, experter eller föreläsare. Gemensamt är att alla är starka inom ett visst område och ett varumärke kan här nå en relevant publik om ens varumärke matchar publikens intressen.

Exempel på storlek hos en Micro Influencer

I egenskap som Micro Influencer vill jag specificera hur mina kanaler för räckvidd ser ut. Nedan kanaler handlar om resor och upplevelser och är därmed nischat, mottagarna av dessa budskap gillar semesterresor, mat, upplevelser, hotellvistelser och flygresor.

Engagement rate: Inläggsreaktioner (på ett populärt inlägg på Instagram) 31 / totalt antal följare 584 ✕ 100 = 5,31%

  • INSTAGRAM: 584 followers. Per månad: 1061 räckvidd, 519 exponeringar, 62 profilbesök
  • FACEBOOK: 155 friends
    • Facebook Page TravelGrip: 82 followers, 81 page likes, organic post reach 66 (ATH), paid post reach 710 (ATH).
  • HEMSIDA
    • TravelGrip.se: 1500 monthly users, 2500 monthly page views, 1600 monthly sessions

Influencers i Poddar

Bland de stora svenska influencers vi har idag så är många verksamma i ljudmedia, både inom radio och podcast. En hel del varumärken tar med detta i sin reklammix ohc knyter ihop hela sin mix med digitalt ljud, analogt ljud, digital TV, analog TV, printmedier och digital nyhets- och tidskriftsmedia. Det är rätt många kanaler att hålla ordning på.

Exempel på storlek av en Pod

En stor podd har följande räckvidder:

  • PUBLIKMÅTT: 400 000 + lyssnare
    • Lyssnare definieras i branschen som att man har lyssnat i minst en minut
  • NEDLADDNINGAR: antal kompletta nedladdningar

Prissätting hos podcast ser liteolika ut, man kan köpa annonsutrymmet/sponsorskap utifrån antal lyssnare som en kontaktkostnad ( 20-50 öre/nedladdat avsnitt) men också till ett fast pris.

I ett fast pris ingår vanligen mer kreativt arbete utfört av influencers själv eftersom denne är mån om att lyssnarna nås av relevanta budskap.

Fasta priser hos stora aktörer

  • Alex & Sigge tar allt mellan 60 000 – 110 000 kr för sponsorskap
  • Filip & Fredrik tar omkring 50 000 kr för sponsorskap

Regelverket för annonsering inom Influencer Marketing

Regleverket för den svenska marknaden sätts av en Task Force genom IAB Sverige (Interactive Advertising Bureau) som kontrollorgan. I gruppen ingår flera aktörer som jobbar med IM, därtill en person från researchbranschen, mediebyråpersoner och annonsörer. Det ger det hela bred kunskapsmix och gör att arbetet går framåt.

Spana in framtagen Handbok i IM här.

Maria Grip är Onlinemarknadsförare som älskar webben, resor, träning och pyssel.