Onlinemarknadsföring

Problemlösare

Onlinemarknadsförare = problemlösare

Konsumenter har alltid förlitat sig på rekommendationer från andra i deras närhet eller omgivning gällande köp av vara eller tjänst, detta beteende tar man med sig i sitt sökande på nätet.

Man lyssnar till en oberoendes röst hellre än till reklam och företags egna utsagor.

Människor i samhället exponeras för mer än 3000 reklambudskap varje dag vilket gör att man sorterar bort irrelevant information snabbare och mer hänsynslöst är någonsin tidigare. Konsumenten är kritisk till reklam, kanske för att reklammakarna försöker basunera ut reklamen allt hårdare och högre i hopp om att nå fram i det tilltagande mediebruset, men konsumenten fortsätter att ignorera.

Dessutom visar statistik att allt färre läser (och därmed klickar på) sponsrade annonser på Internet.

Det organiska sökresultatet blir viktigare.

Hur hanterar man som företag detta beteende?

Hantera er närvaro på online.

  • Ha kontakt med kunderna där de finns och rör sig. Om det innebär på nätet, så är det där ni ska vara för att svara upp.
  • Styr informationen genom olika kanaler online, hemsida, blogg, sociala medier.
  • Hantera feedback online och följ upp, visa transparens.
  • Sökmotoroptimera hemsidan och arbeta mycket med informationsflöde, pressreleaser, kontinuerlig produktuppdatering, artiklar etc.

Mitt blivande yrke  kan ha andra titlar än just Onlinemarknadsförare för jag läser om många aktuella ämnen och får en bred kompetens inom viktiga 0mråden, till exempel:

Beteende på nätet, kommunikation och sökmotoroptimering .

För varje vecka som går av utbildningen blir jag alltmer inspirerad och de kommande veckorna börjar jag att jaga praktikplats!

Här finns en intressant artikel och om hur marknaden förändras och därmed marknadschefernas arbeten, IBM Global Chief Marketing Officer.

Maria Grip är Onlinemarknadsförare som älskar webben, resor, träning och pyssel.

One Comment

  • Christoffer

    Intressant att läsa!

    Jag tror att det är en sanning med modifikation att folk klickar mindre på annonser för det beror helt på vad man menar som “annons”. Många vet nog inte ens om att de klickat på en annons för de blir mer och mer inblandade i budskapet. Däremot tror jag att banners kommer bli mindre och mindre viktigt. CTR för dem är ofta usel och de syftar mest till att bygga ett varumärke. Jag undviker banners i allra möjligaste mån utom på de sidor där de bidrar till designen och ger ett mer “flashigt” intryck, se tex http://www.harupplysningen.se. Dessa banners ger inte speciellt mycket men de bidrar till att sidan ger ett lite roligare och mer “happening” intryck.

Leave a Reply