Kärt barn har många namn, native, advertorial, content. Men sallt faller egentligen in under content marketing, alltså innehållsabaserad marknadsföring och reklam. Nativeannonsering digitalt brukar yttra sig som puffar till sponsrade artiklar på dagspress onlinetidningar och har ökat för varje år de senaste fem åren. Så länge mottagarna, alltså sajtanvändarna och läsarna, visar intresse för att läsa sponsrade artiklar så kommer nativeannonsering att ha ett syfte i mediemixen.
Nativeannonsering digitalt
För att bygga förtroende och varumärke lämpar sig nativeannonsering ypperligt. Det har en tendens att väcka nyfikenhet hos mottagarn. Resultatet i en kampanj mäts i att intresse har väckts, framförallt genom att mäta hur många som har “läst” innehllet (cirka 5 sekunder eller mer indikerar att man har tagit del av budskapet) och om man klickar sig vidare kan man tillgodoräkna sig en konvertering.
De medier man arbetar ihop med behöver se till att annonsmärkningen är tydlig, så min rekommendation är att man som annonsör accepterar de lösningar som presenteras.
Contentsamarbete mellan annonsör och medie
I de flesta fall skapar man något tillsammans, annonsören behöver nämligen ta fasta på de insikter som mediet har om sin målgrupp och de sajtbesökare man har.
De flesta annonsörer vill självfallet mäta konverteringar ur nativesatsningarna, men detta ska inte styra budskapen eller utformningen av contentsamarbetet.
5 tips för en lyckad nativeannonsering digitalt
- Hitta rätt story att använda, anpassa det till ungefär samma tonalitet som mediet använder. Storyn ska ge ett värde för mottagaren.
- Fokusera på människor och individer.
- Innehållet ska gå bra att dela i sociala medier, där just människor befinner sig och umgås. Det ska vara enkelt att engagera.
- Använd varumärkets logotyp i kommunikationen, det sägs ge omkring 15% högre CTR.
- Ha tydligt uppsatta mål med satsningen.
Kom igång med nativeannonsering
IAB Sverige med sin task force inom Native har satt ihop en handbok som är bra att utgå från för den svenska marknaden.
Därtill kan man ta hjälp av Native Advertising Institutes guidelines. De har också en fin överblickskarta över vilka olika plattformar som ingår i nativelandskapet.
Du kan såklart också vända sig till större mediehus och aktörer som arbetar ihop med ett flertal medier för att börja prata om idén.