Utbildningen syftar till att tillgodose det växande behovet av arbetskraft som behärskar verktyg och redskap för att driva försäljning i digitala kanaler. De studerande får kunskap om såväl trafikdrivande aktiviteter (tex. sökmotormarknadsföring, SEO och SEM), e-postmarknadsföring, bannerannonsering, affiliate näteverk och mobilmarknadsföring som trafikförvaltande aktiviteter, tex. kampanjsajter och partnermedia etc. Framtida yrkesroller kan vara: Onlinemarknadsförare, Köpare sponsrade länkar, Affiliate manager/coordinator, Marknadsansvarig, Omvärldsbevakare sociala medier.
För att komma in på denna yrkeshögskoleutbildning fick jag ansöka direkt till medieinstitutet via deras hemsida, bifoga slutbetyg från gymnasiet inklusive kompletterande Engelska B och CV och Arbetsgivarbetyg. Sedan skickade jag även in ett Arbetsprov som bestod av beskrivningen av en onlinekampanj som jag ansett vara lyckad. Jag valde en lyckad kampanj från min egna butik Create2day.se genom annonsering hos AdWords. Därefter kallades jag på Praktiskt Prov och intervju hos skolan, det praktiska provet bestod av att utvärdera arbetsprovet och sedan fylla i en blankett som blev underlag till intervjun. Uppenbarligen klarade jag mig bra, förklarade vid intervjun att jag är otroligt motiverad och intresserad av ämnet och ser framemot att få lära mig alla tekniska bitar innan jag kan ge mig ut i arbetslivet om ett år.