Sitta på rätt sätt framför dator

Jag tillsammans med många branschkollegor upplever bekymmer i och med att vi sitter i en kontorsstol hela dagar framför en dator i obekväm arbetsställning. Därför vill jag dela med mig av rekommendationer för hur man arbetar mer ergonomiskt.

Eftersom det inte finns en perfekt arbetsställning kan man tänka på att variera sina rörelser så mycket man kan. Så snart du känner dig stel i kroppen, se till att ta en paus. Vid ensidig arbetsställning är det smart att under arbetsdagen byta ställning ofta och under pauser röra på sig i form av extra rörelser.

Under några år arbetade jag hos ett företag som satsade på ergonomiska möbler och hade då ett höj- och sänkbart arbetsbord. Jag stod i stående ställning nästintill hela dagarna och upplevde sällan samma problem som vid sittande ställning. Så min främsta rekommendation är att använda sig av ståbord, men det är säkert rätt individuellt.

Sitt rätt

  • Reglera höjden så att du har stöd för fötterna och rätt höjd på skrivbord/datorbord, detta kontrollerar du genom att se att du har rät vinkel (c:a 90°) mellan skrivbord och underarmarna.
  • Luta stolsitsen lite framåt så att du får en 90° vinkel mellan bål och höfter.
  • Stöd i svanken är bra att satsa på.
  • Spänn inte axlar och nacke, släpp ned axlarna i avspänd ställning emellanåt.
  • Håll armbågarna nära kroppen.
  • Behåll bra hållning, sjunk inte ihop med ryggen.
  • Placera datorskärmen c:a 75 cm ifrån dig och så att du tittar lätt ned på den, med nedåtriktad blick. Det är viktigt att man inte lutar sig framåt för att t.ex. kunna läsa ordentligt på skärmen.

Motverka musarm

  • Undvik statisk ställning.
  • Ha musen framför dig istället för på sidan om, någonstans inom axelbredd.
  • Vila arm och hand i 30 sekunder varje kvart.
  • Träna och stretcha underarmsmusklerna.

Tips på Strechövningar från Musarm.org.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...