Skriva för webben

Skriva för webben

Med de bloggar jag driver tänker jag mycket på hur jag skriver för webben. Nedanstående checklista är den jag går efter, punkterna har stor relevans för att optimera en webbplats samt hur man skriva för webben.

Sökmotoroptimering

  1. Domännamn; innehålla relevanta nyckelord, engelska är bra att undvika om sajten är på svenska.
  2. URL struktur; tydliggör vart på webbplatsen man befinner sig, undvik tecken (?!#123) i URL:en, kategorierna ska vara relevanta till sidans innehåll.
  3. Title tag; <title> är unik för varje sida av webbplatsen, innefatta max 60 tecken och nyckelord/nyckelorden ska ingå.
  4. Meta Description; <meta description> ska vara unik för varje sida, inte kopieras från ingress eller brödtext men förmedla sidans innehåll. Inkludera nyckelordet/nyckelorden.
  5. Rubriker; endast en <h1> per sida om max 60 tecken. Inkludera nyckelordet/nyckelorden. Övriga rubriker <h2> osv. bör också inkludera ett nyckelord.
  6. Ingress och Brödtext; ska förmedla sidans innehåll och inkludera nyckelordet/nyckelorden flera gånger i hela textstycket. Tidigt i ingressen, tidigt i brödtexten, mitt i och i sista meningen i brödtexten.
  7. Bilder och Mediefiler; kan ej läsas av sökmotorn. Se till att filnamnet består av nyckelord och binds ihop med bindestreck om det är flera ord. Optimera deras <alt text> med relevant info inkluderat nyckelordet/nyckelorden.
  8. Interna länkar; ange ankartext/länktext om max 55 tecken inkluderat nyckelord/nyckelorden.
  9. Navigering; använd text inte bilder eller script.
  10. Brödsmulor; en serie av interna länkar högst upp eller längst ned på sidan som kan leda användaren tillbaka, framåt eller till startmenyn.
  11. Webbplatskarta; placera synlig på webbplasten med länkar till alla sidor. Ordna efter relevans.
  12. Hastighet; ladda upp “lätta” bilder, kontrollera hur snabbt sajten laddar.
  13. Meta Keywords; <meta keywords> är viktiga för den interna sökmotorn.

Skriva för webben

Skriva för webben innebär att optimera texterna med rätt nyckelord. Generellt bör man komma ihåg att skriva som målgruppen söker, det kan vara bra att göra en sökordsanalys innan arbetet med texten sätter igång. I Adwords är det enkelt att jämföra orden i Keyword Tool för att se hur populära de är. Man kan också få en bild av vilka sökord som besökarna på sajten använder genom att kolla den interna sökmotorn i sajten.

Blogginlägg


Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...