Kampanjhantering i Emediate

Sedan ett halvår tillbaka jobbar jag med kampanjhantering i Emediate, jag administrera bannerannonser, det vill säga bildannonser, som syns på ett flertal sajter på nätet i form av reklam.

Tiden går så fort när man har roligt, och roligt har jag om dagarna även om det ibland är mycket hektiskt. Det blir en del “släcka bränder” när något inte levererar som det ska eller en kampanj inte gått igång alt. när man fått felaktigt material. Men sådant är ju precis vad jag drivs av, som den problemlösare jag är.

Systemet Emediate

Alla kampanjer jag arbetar med hanteras i adserving systemet Emediate, som också Shibstedt har börjat använda. Många publicister och webbsidor använder sig av Emediate och det är lättöverskådligt och enkelt att förstå sig på, själva interfacet kunde ha varit bättre och trevligare men det skiljer sig inte mycket från liknande system och fyller sin funktion. En stor fördel med Emediate är att det är webbaserat, jag kan till och med logga in på sajten från min iPhone för att kontrollera kampanjer. Möjligheterna till optimering är enorma!

Statistik inom Display Ads

Inom bannerannonsering mäter man antal visningar (impressions), antal klick och CTR (click through rate), och för varje kampanj delar vi upp mätningen per sajt/publicist så kunden får ett värde per sajt där annonsen har rullat. På så vis kan man dra slutsatser om vilka delar av landet, vilken målgrupp etc som bäst tagit åt sig av budskapet och/eller har interagerat. Ur Emediate kan vi dra ut rapporter i antingen Excel eller PDF, mycket smidigt.

 Banners som ger resultat

Jag arbetar med stora bannerformat, inte ynkliga 728×90 panoramor så våra kunder kan tydligt framföra sina budskap i storlekar som 980×240 / 980×400 eller 1250×360. Många har länge sagt att banners kommer att gå under för att de inte ger tydliga resultat men jag tror att det till viss mån alltid kommer att existera bildannonsr eftersom det finns många företag som satsar på branding och vill synas, något som kanske inte ens kräver interaktion utan bara att man uppmärksammat annonsen. Som på TV. En bild säger mer än tusen ord.

Doubleclick/Google har sammanställt statistik för hur banners presterat mellan 2010 – 2011.

The top 3 Ad formats (medium rectangle, leaderboard, skyscraper) comprise nearly 80% of all served ad impressions.

 

 

 

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...